Moratorium nu, sedan amnesti!

"Ropen skalla: Amnesti åt alla!"

Nätverket #Vi står inte ut kräver amnesti för ensamkommande barn och unga som varit mer än ett år i Sverige. Termen "amnesti" (nåd) användes i kampanjen Flyktingamnesti 2005 för papperslösa.

Uppropet Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! har ställt sig bakom kravet på amnesti. De allra flesta av oss som skrivit under uppropet anser att inga utvisningar till Afghanistan över huvud taget ska få äga rum.

Våra protester började i oktober 2016 när vi insåg vad följderna av den nya lagstiftningen och Migrationsverkets ändrade praxis skulle bli. Nu har mångas överklagandeprocesser avslutats, och ett ökande antal ungdomar får besked om att snarast lämna landet. Det gör att något måste ske NU.

I det läget har några av oss krävt ett moratorium för utvisningarna av alla som accepterats som barn vid ankomsten. Moratorium är ett fördröjande eller undantag av verkställighet tills ett krav har uppfyllts eller ett tillstånd har upphört (Wikipedia). Ett moratorium kräver inte utredningar i långbänk; det kan genomföras omedelbart.

Ett moratorium för utvisningar till Afghanistan ger regering, riksdag och Migrationsverket möjlighet att tänka efter. Ska säkerhetsläget i Afghanistan omprövas? Ska lagstiftningen ändras? Ska de som registrerats som ensamkommande barn få permanent uppehållstillstånd? Ska Migrationsverket ändra sin praxis?

Det ger även ungdomarna ett andrum. De slipper känna utvisningshotets yxa över sina nackar, de kan ta ett nytt andetag och fortsätta framåt ytterligare någon tid.

Moratorium nu, sedan amnesti!

Ingrid Eckerman, initiativtagare till uppropet Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Detta har fått starkt stöd bland de 7000 medlemmarna i Facebook-gruppen med samma namn.

Jag kommer att vara vid Socialdemokraternas partikongress från lördag eftermiddag - tisdag förmiddag. Söndag eftermiddag kommer jag att befinna mig på pressläktaren.

ingrid at eckerman.nu  070 55 73 193

Uppropet Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!
Ett stort antal läkare, forskare och andra motsätter sig den nya asyllagstiftningen och dess följder. Vi anser att särskild hänsyn måste tas till de ensamkommande tonåringarna med afghansk bakgrund.
Hemsida med mer information
Facebook-grupp