MR-kamerabild av knäled hos 17-årig pojke.

Utredningen av medicinska åldersbedömningar läggs ner

Avslutad granskning av åldersbedömningarna i asylprocessen

Det var i juni 2020 som regeringen beslutade om ett kommittédirektiv för att utöka kunskapsunderlaget om Rättsmedicinalverkets metod för medicinsk åldersbedömning i asylprocessen. En första delredovisning kom i oktober 2021 och utredningen, ledd av särskild utredare Maria Eka, fick sedan förlängt. Uppdraget var planerat för slutredovisning senast den 31 maj 2024.

Så skriver Altinget den 22 december 2022.[1] Detta har passerat utan att noteras i media – liksom för övrigt den del av utredningen som publicerades hösten 2021.

- Historien om de medicinska åldersbedömningarna är kanske den värsta av skandalerna som följde regeringens beslut om ”andrum” under det stora flyktingmottagandet 2015, säger läkaren Ingrid Eckerman, som noga satt sig in i allt material sedan 2017. [2]

- Här gjorde alla fel, fortsätter hon: Socialstyrelsen räknade fel i statistiken, RMV (Rättsmedicinalverket) tog fram en metod utan vetenskaplig evidens, Migrationsverket gick helt efter RMV:s utlåtanden utan att göra en sammanvägd bedömning, och domstolarna gjorde inga självständiga bedömningar av bevisen.

I januariöverenskommelsen 2019 mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet beslöts att en opartisk undersökning av RMV:s metod för medicinska åldersbedömningar skulle göras. Inte förrän i juni 2020 tillsattes utredningen.

Uppdraget var dels att granska det vetenskapliga underlaget för metoden, dels att genomföra forskningsstudier för att utöka detta underlag och vid behov föreslå utveckling av RMV:s utlåtanden. Det första betänkandet lämnades i oktober 2021. [3] Den andra delen skulle redovisas maj 2024 men är en av de utredningar som den nya regeringen stoppar.

Det uppseendeväckande är att granskningskommittén i sin första rapport i princip sågade hela RMV:s metod för medicinska åldersbedömningar. Man konstaterar att det inte finns något vetenskapligt underlag för den, att detta underlag borde ha funnits innan metoden började användas och att modellen för RMV:s utlåtande är otydlig. Vissa metoder som används i andra länder har lägre risk att felbedöma barn som vuxna.

- Jag känner inte till hur forskningsstudierna är upplagda, och vilken kunskap vi nu kommer att missa, säger Ingrid Eckerman. Den största förlusten är kanske den möjlighet till en bättre utformning av RMV:s utlåtanden som inte längre finns.

- Metoden används fortfarande av RMV och Migrationsverket. Antalet minderåriga asylsökande utan id-papper har minskat kraftigt sedan 2015, och vi vet inte hur Migrationsverket idag gör sina bedömningar. I bästa fall har de övergått till att faktiskt ta hänsyn till annan bevisning och göra den sammanvägda bedömning som de är skyldiga att göra.

I Sverige är läkares deltagande i medicinska åldersbedömningar kontroversiellt.[4] Detta är kanske den viktigaste anledningen till att namnen på de läkare som bedömer RMV:s bilder inte lämnas ut.

I Norge tog man fram en metod 2017 som består av röntgen av handled och tänder.[5] Justitiedepartementet har bedömt att båda bilderna behövs för att göra en säker åldersbedömning. På utlänningsdirektoratets hemsida står att så också görs. Men i själva verket har detta inte gjorts sedan 2018, i brist på leverantör. Norska läkarföreningen anser att metoden strider mot deras etiska regler, så länge inte nytt kunskapsunderlag läggs fram.

Stopp för granskningen av medicinska åldersbedömningar. Stopp utvisningarna till Afghanistan! 6.1.2023

Fortsatt rättsosäkerhet vid Migrationsverket och migrationsdomstolarna. Den onödiga flyktingkrisen 29.12.2022

REFERENSER

[1] Här är utredningarna som läggs ner. Altinget 22.12.2022

[2] Medicinska åldersbedömningar av ensamkommande asylsökande. Den onödiga flyktingkrisen 25.3.2021

[3] Granskning av Rättsmedicinalverkets metod för medicinsk åldersbedömning i asylprocessen. SOU 2021:84

[4] Åldersbedömningar och rättssäkerhet. Den onödiga flyktingkrisen 25.3.2021

[5] Trenger to röntgenbilder, tar bare ett: - Bekymringsfullt. NRK 27.12.2022

Media äger rätt att återge texten med angivande av källa.

Bild: Mehdi var 14 år när han kom till Sverige men blev sedan åldersuppskriven efter en osäker undersökning av knät.