Inhouse Tech utför bärighetsberäkningar

Inhouse Tech utför bärighetsberäkningar

För att säkerställa att Sveriges järnvägsbroar är i gott skick kommer Trafikverket under 2022 att utföra bärighetsberäkningar på ett 50-tal järnvägsbroar. Inhouse Tech utför bärighetsberäkningar på de flesta av broarna, 33 stycken. Uppdraget påbörjas omgående och beräknas vara klart under året.

Broarna är placerade i stora delar av landet och trafikeras av såväl persontrafik som tung godstrafik. De tyngsta transporterna sker på Malmbanan där järnmalm från gruvorna i Kiruna och Malmberget transporteras till hamnarna i Narvik och Luleå. Åtta av broarna som ska bärighetsberäknas är belägna på Malmbanan.

Vid bärighetsberäkning av broar kontrolleras befintliga broar i Sverige för dagens trafiklaster. Det satsas stora resurser på att bärighetsberäkna befintliga broar då det är en stor ekonomisk, och inte minst miljömässig vinst i att kunna behålla de gamla broarna så länge som möjligt. I och med att tyngre laster kör på våra vägar och järnvägar är det viktigt att infrastrukturen klarar den ökande trafiklasten.

Vi är projektledare och konstruktörer. Inhouse Tech levererar gedigna lösningar som gör det möjligt för våra kunder att våga satsa och möta allt högre ställda krav. Vi är idag 55 experter som projekterar, konstruerar och projektleder stora infrastruktur-, industri- och husprojekt. Du hittar oss på Magasinsgatan mitt i centrala Göteborg. Vår hemsida