Enkla hygienåtgärder håller medarbetarna friska

Sjukfrånvaron är en tung börda för svenska företag. I Sverige ligger antalet sjukdagar i genomsnitt på ca 7 dagar/år och anställd. En sjukskriven anställd beräknas kosta 10% av sin månadslön per dag. Detta är kostnader för bland annat produktionsbortfall, löner till vikarier och extra övertid för övriga anställda.  – När arbetsbelastningen ökar för dem som är kvar på jobbet, ökar samtidigt risken för ytterligare sjukfrånvaro och då får man en negativ spiral, säger Andreas Tengelin som är General Manager på Rentokil Initial, ett företag som levererar hygienlösningar till företag och organisationer inom den offentliga sektorn.

Vanligt med korttidsfrånvaro

Tengelin menar att sjuktalen hos svenska företag är en deprimerande läsning. Genom att förbättra handhygienen kan stora förbättringar uppnås.

– Naturligtvis har en stor del av frånvaron fysiska och psykiska orsaker som inte har med handhygien att göra, men en stor del är korttidsfrånvaro beroende på magsjuka, influensa och förkylning, det vill säga sjukdomar som nästan uteslutande sprids via händerna och som man med enkla åtgärder kan skydda sig mot.

Forskningsstudie påvisar minskad sjukfrånvaro med förbättrad handhygien

Tengelin refererar till en nyligen publicerad tysk forskningsstudie där den ena testgruppen fick i uppgift att använda handdesinfektion minst fem gånger varje dag, samtidigt som testgrupp nummer två ombads att fortsätta med sina normala hygienvanor. Deltagarna i de två grupperna var anställda på olika företag och studien pågick i 13 månader och omfattade 134 personer.

– Resultatet av studien visar att det finns ett tydligt samband mellan människors handhygien och antalet sjukdagar. Antalet dagar där deltagarna uppvisade symtom på förkylning, feber, hosta och diarré minskade kraftigt i gruppen som använde handdesinfektion, säger Tengelin.

Bakterierna dör inom 30 sekunder

Början på vintern är den tid då sjukfrånvaron är som högst och Tengelin uppmanar alla företag att vara lika noggranna med handhygienen under den här perioden som de var under svininfluensan förra året.

– Det är inte så mycket som krävs, menar Tengelin. En liten dos handdesinfektion dödar 99,99% av alla bakterier inom 30 sekunder. Därför bör det finnas tillgång till handdesinfektion på alla platser som besöks av många människor och där således risken för smitta är extra stor, till exempel i receptioner, mötesrum, fikarum och på toaletter.

För mer information om den tyska studien och företaget Rentokil Initial, besök:

• bakterier
  • sjukdagar
  • handdesinfektion
  • handhygien
  • kostnader
  • forskningsstudie
  • smittspridning
  • sjukfrånvaro

Om Rentokil Initial

Rentokil Initial är en världsledande serviceleverantör inom textil, hygien och skadedjurskontroll och bedriver verksamhet mer än 50 länder i Europa, Nordamerika, Asien samt Afrika. Företaget har cirka 68 000 anställda och är börsnoterat på London Stock Exchange. Rentokil Initial i Sverige opererar under varumärkena Rentokil och Initial. Mer information finns på www.initial.se och www.rentokil.se.