Stefan Löfven träffade Inkubera och bolaget D-Safety

I fredags, den 15 juni, träffade Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven Inkubera och Örebro Science Park. Deltog gjorde även Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande Örebro kommun, Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsstyrelsens ordförande Örebro läns landsting, och Irene Lejegren, ordförande Regionförbundet Örebro. Besöket ägde rum i Ängens forsknings- och innovationslägenhet, där de bland annat fick se framtidens teknik för äldres hemmamiljö.

Merit Israelsson som är verksamhetsledare för Örebro Science Park inledde med att berätta om etableringen av Örebro Science Park, som pågått sedan 2010. Därefter berättade Amy Loutfi som är forskare vid Örebro universitet om Ängens forsknings- och innovationslägenhet, dit besöket förlades.

Stefan Löfven, Lena Baastad, Marie-Louise Forsberg-Fransson och Irene Lejegren fick sedan höra mer om Inkubera, samt träffa bolaget D-Safety. D-Safety utvecklar appar och molntjänster för ökad personlig trygghet, tillgängliga för både privatpersoner och företagsanvändare. Bolaget är antaget till Inkubera och är även en av parterna i satsningen på Ängens forsknings- och innovationslägenhet.

Presentationerna följdes av en engagerad diskussion som kom att handla om hur samhället kan understödja innovationssystemet, bland annat vad gäller finansiering och lagstiftning. Även Örebroregionens unika kompetenser och förutsättningar var föremål för diskussionen.

Inkubera, Örebro Science Park och Ängens forsknings- och innovationslägenhet har besökts av riksdagspolitiker, samt av lokala och regionala politiker, vid ett flertal tillfällen under våren. Då liksom nu har de fått träffa innovativa tillväxtbolag och höra om hur vi arbetar med forskningssamverkan. Den 14 maj välkomnade vi Leif Pagrotsky och dagen därpå besöktes vi av Ingela Nylund Watz, som en del av hennes ”innovationsresa” där hon under våren besökte ett antal innovativa miljöer och inkubatorer.

Bild från vänster: Amy Loutfi, forskare Örebro universitet, Stefan Löfven, partiordförande Socialdemokraterna, roboten Giraff, Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsstyrelsens ordförande Örebro läns landsting, Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande Örebro kommun, och Irene Lejegren, ordförande Regionförbundet Örebro.

• stefan löfven
  • örebro science park