Moon Smart Focus: ”Patentet tar oss ett steg närmare Hollywood”

Örebro-baserade Moonlighting Industries har utvecklat Moon Smart Focus, ett intelligent fokussystem som känner igen skådespelare och ställer in skärpan perfekt. Idag ställs skärpan manuellt, vilket resulterar i omfattande omtagningar av scener och kasserad film. Moon Smart Focus har lösningen på problemet – en lösning som man nu fått patent på. Dessutom börjar man fylla orderblocken.

Historien om Moon Smart Focus börjar med grundaren och innovatörer Miko Lazic, som har lång erfarenhet som filmregissör och fotograf.
– Autofokus är ju alla amatörfotografer vana vid. Men vid professionell film måste en B-fotografen styra fokus, det är en del av filmens berättarteknik. Men ungefär 20 % av alla tagningar måste göras om på grund av felaktig skärpa. Det är både kostsamt och skapar ständig irritation i filmteamet. Moon Smart Focus löser problemet, berättar Miko.

Förra året åkte Miko med på en affärsresa till Kanada som Inkubera arrangerade. Där mötte han investerare med kopplingar till den amerikanska filmindustrin. Efter detta intensifierades utvecklingsarbetet ytterligare. Inte minst har forskare på Örebro universitet vidareutvecklat Moon Smart Focus med hjälp av den senaste AI-tekniken.
– Det konkreta intresset från den amerikanska marknaden var precis den vitamininjektion vi behövde, säger Miko. Både Inkuberas och Örebro universitets insatser har också varit ovärderliga. Vi hade aldrig varit där vi är idag utan dem.

Inkubera hjälpte även Moonlighting Industries att hitta en extern vd. Örebroaren Mathias Farnebo har lång erfarenhet av startups och av att lansera nya produkter. Mathias började sitt uppdrag som vd i mars 2018.
– Just nu är det många pusselbitar som faller på plats, berättar Mathias. Sedan i somras har vi fått in ordrar på över 20 enheter med ett totalt ordervärde på en miljon kronor från ett par ledande aktörer i Sverige. Vi har dessutom blivit antagna i Nvidias stödprogram för startups i stenhård konkurrens.

Nvidia tillverkar grafikkort som ligger bakom den pågående revolutionen inom AI, den digitala spelindustrin och självkörande bilar. I Moon Smart Focus finns en superdator som inte är mycket större än ett kreditkort. Avtalet med Nvidia ger tillgång den senaste tekniken, kvalificerad teknisk rådgivning och draghjälp i marknadsföringen. Det är också en fjäder i hatten. Nvidia väljer endast ut en bråkdel av de bolag som ansöker – bara de som har potential att revolutionera sin bransch.

Det nya patentet är ändå den viktigaste av många positiva faktorer just nu.
– Patentet är en riktig milstolpe för oss, menar Mathias. Vi har nu patent i Sverige och har dessutom fått en positiv granskning av vår internationella patentansökan via PCT. Det innebär att vi kan beviljas patent på de mest intressanta marknaderna i världen.

Även om såväl Indien som Nigeria sprungit förbi USA i antalet producerade filmer per år, bedömer Mathias att Nordamerika är den mest intressanta marknaden för Moon Smart Focus.
– I USA, följt av Kanada och Europa, är produktionskostnaderna högst. Där blir också nyttan med Moon Smart Focus allra störst, säger Mathias. Patentet vi nu har fått, tar oss absolut ett steg närmare Hollywood.