Våra nominerade till Årets Innovation

Inkubera utser varje år Årets Innovation som går till nyskapande och innovativa affärsatsningar som kan vara bra förebilder för andra företag i Örebro-regionen. Det kan handla om ett företag eller projekt med en affärsidé som är unik och innovativ och har stor marknads- och tillväxtpotential.
– Det finns många innovativa bolag i Örebro län med goda möjligheter att växa snabbt. Detta år har vi tre helt olika kandidater som alla på sitt sätt har skapat något unikt och innovativt med stor affärspotential, säger Fredrik Stenman, juryordförande och vice vd på Inkubera.

Kort om de nominerade:

Moon Smart Focus
A solution to a billion-dollar problem. Moon Smart Focus är en autofokusprodukt som spar både tid och pengar och ger ökat utrymme för kreativitet vid filmskapande. Genom att kombinera teknik och mjukvara baserad på AI har de tagit fram en patenterad produkt som kan minska filmförbrukningen med 20 %.  Den globala marknaden beräknas till miljarder och de två största filmuthyrarna i Norden har lagt pre-orders.

BinaryBrains
BinaryBrains ger sina kunder unika möjligheter att skapa insikter kring sin data. Detta är möjligt genom att optimera butiker och e-handel, personifiera köpupplevelser och skapa modeller för att förutse mönster som påverkar inköp, logistik och försäljning. BinaryBrains har paketerat detta i en plattform som kunderna hyr in sig på och har redan visat att affärsmodellen fungerar.

Seravi
Seravi låter personer, företag och organisationer lyssna på viktiga informationsflöden. Detta ekosystem av informationshantering skapar direkt sändning från källan till mottagaren och ersätter alla-till-alla-kommunikation. En motvikt till ”fake news”. Detta unika sätt att hantera viktig information skapar ett nytt sätt att kommunicera och ta del av det som är viktigt för var och en. Juryn består av Jenny Engerfelt, Fund Manager på Almi Invest, Emily Öjdemark, vd på reklambyrån Think Happy Thoughts, Björn Lagerman som vann Årets Innovation i fjol för sin innovaton BeeScanning samt Fredrik Stenman, vice vd på Inkubera.

Vinnaren av Årets Innovation koras under Örebrogalan den 28 februari på Conventum i Örebro.

Kontakt: Fredrik Stenman, vice vd på Inkubera: fredrik@inkubera.se, 070-683 08 98

• Örebro

Inkubera är Örebroregionens företags- och tillväxtinkubator och ägs av Örebro universitet holding. Inkubera erbjuder kvalificerad affärsrådgivning och utvecklingsstöd till innovativa företag med hög tillväxtpotential. www.inkubera.se. Inkubera utgör också en brygga mellan forskningen på Örebro universitet och regionens näringsliv. Inkubera finns på myOffice i Örebro, Örebro universitet, Alfred Nobel Science Park i Karlskoga och Måltidens hus i Grythyttan.