Inlandsinnovation deltar i nyemission i spelbolaget Movinto Fun

Inlandsinnovation går in med ägarkapital på 2,5 miljoner i Movinto Fun i Åre som nu siktar på internationell lansering av spelkonsolen Oriboo.

‒ Det är jättekul att Inlandsinnovation blir ny ägare i vårt bolag. Nu får vi resurser att marknadsföra och öka kännedomen om vår produkt globalt. Vårt team i Åre ska också växa och vi rekryterar nu utvecklare, marknads- och säljmedarbetare, säger Jin Moen, grundare och vd för Movinto Fun.

‒ Rörelseglädje har alltid varit en drivkraft hos mig, både som danspedagog, interaktionsdesigner och forskare. Nu har jag bolaget som arena för att sprida rörelseglädje, främst till unga tjejer. Marknaden har redan gett oss positiv och bra respons, bland annat i Japan, Kina och USA, säger Jin Moen.

Bolaget Movinto Fun är en avknoppning från forskningsinstitutet Interactive Institute där Jin Moen forskade inom området människa, dator och interaktion. Oriboo heter spelkonsolen som inspirerar till rörelse, dans och spel. Det är en liten kul elektronisk kompis vars namn är en omskrivning av ordet Årebo och på latin betyder framtidens ansikte. Den färgglada väldesignade kompisen innehåller avancerad mjukvara och rörelsesensorer. Rörelsebaserade spel är ett teknikområde där kommersialisering snabbt har kommit ikapp forskningen.

‒ Movinto Fun ligger helt rätt inom vårt verksamhetsområde och de befinner sig nu i en viktig expansionsfas med ambitiösa exportplaner. Det är ett innovativt tillväxtbolag som vi valt att investera ägarkapital i, säger Gunnar Olofsson, vd för Inlandsinnovation.

Movinto Fun har återförsäljare i Åre, Östersund, Göteborg och Stockholm samt en internetbutik.

Jin Moen, vd Movinto Fun, mobil 070-778 17 52. www.movintofun.com, www.oriboo.com.

Gunnar Olofsson, vd Inlandsinnovation AB, mobil 0703-34 15 16.