Bernadottegymnasiet använder Inlästa läromedel för att göra undervisningen mer tillgänglig för alla

Helena Sandell är speciallärare och gymnasielärare i svenska och engelska på Bernadottegymnasiet i Stockholm. Hon har arbetat som lärare i 20 år och använt Inlästa läromedel i undervisningen under många år.

Vad var det som gjorde att du började använda Inlästa läromedel?
Många elever upplever svårigheter att ta till sig texter och innehåll. För att göra undervisningen mer tillgänglig för alla bestämdes att skolan skulle abonnera på Inlästa läromedel.

Inom vilka ämnen använder du tjänsten?
I svenska och engelska men också som speciallärare och då gäller det alla kurser på samhällsprogrammet med inriktning beteende, bland annat psykologi, filosofi, sociologi, historia, svenska, matematik, religion m.fl.

Hur introducerar du tjänsten för dina elever?
Det ska inte ska upplevas som något särskilt, utöver det ”vanliga” utan något som alla elever kan ha nytta av.

Ofta går jag igenom individuellt med elever hur Inlästa läromedel fungerar. Vi laddar ner appen tillsammans och de får ladda ner några böcker. Vi går sedan in i en bok och lyssnar på den tillsammans. Jag försöker också följa upp med dem för att se hur det fungerar och hur de upplever att det är att lyssna på läromedlet.

Hur tycker dina elever att det är att lyssna på läromedel?
Det är väldigt individuellt. Många elever tycker att det är väldigt bra och att innehållet helt plötsligt kommer fram på ett annat sätt. De behöver kanske inte heller läsa samma text flera gånger för att förstå. Sedan finns det elever som provar men föredrar att läsa själva i den tryckta boken.

Vilken nytta tycker du tjänsten ger dig och dina elever?
Inlästa läromedel gör en del av lektionsinnehållet mer tillgängligt för många elever. Tjänsten öppnar upp möjligheter och elever som tvingas läsa om text många gånger är tacksamma för möjligheten att kunna lyssna istället.

Har du något tips du vill dela med dig av till andra lärare för att öka användandet bland elever?
Att som lärare använda tjänsten i klassrummet och att introducera verktyget för alla samtidigt. Låt hela klassen lyssna på något gemensamt. Visa eleverna att läsa kan man också göra med öronen.

Skulle du rekommendera andra att använda Inlästa läromedel?
Absolut, för många elever är det en fördel. Det viktiga är att eleverna åtminstone provar att lyssna. Det passar inte alla, men för att upptäcka om det passar så måste eleven prova. Att lyssna kan förenkla skolarbetet för de som upplever att det fungerar bra.

Det är viktigt att ”duka upp ett smörgåsbord” när det gäller möjligheter för eleverna att ta till sig material och lektionsinnehåll, så att så många som möjligt kan ta till sig lektionsstoffet. En av rätterna på ”smörgåsbordet” är just Inlästa läromedel.