Dina Geraki är Årets språkliga eldsjäl 2020

Dina Geraki är Årets språkliga eldsjäl 2020

Efter en hjärtevärmande nominering har ILT Inläsningstjänst och Lärarnas Riksförbund för tredje året i rad utsett en vinnare till Årets språkliga eldsjäl. I år går priset till Dina Geraki på Castello grundskola i Nacka. ”Hon är född till att vara en språklig eldsjäl”, skriver hennes kollega MariAnne Cederholm som nominerat Dina.

Förskolan och skolan har i uppdrag att ge flerspråkiga barn och elever möjlighet att utveckla både det svenska språket och modersmålet. Det är viktigt att barn och elever utvecklar sin läs- och skrivförmåga i modersmålet då det gör att språkutvecklingen för ett andraspråk går snabbare. Modersmålslärare har därför en avgörande roll för barn och elevers språkutveckling. Lärarna är också viktiga för att öka barns självkänsla och ge barn och ungdomar känslan av delaktighet i det svenska samhället.

För att uppmärksamma det viktiga arbete som modersmålslärare gör runt om i Sverige har Lärarnas Riksförbund och ILT Inläsningstjänst instiftat priset Årets språkliga eldsjäl.

Dina Geraki, Castello grundskola i Stockholm, har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2020.

Utdrag ur nominering, skriven av MariAnne Cederholm:

”Dina är ett enda stort glatt hjärta som bultar för sina elever. Trots att hon nog kunnat pensionera sig fortsätter hon att stötta och peppa med sin långa erfarenhet. Hon är en sådan som om en elev inte kommer, går hon och hjälper en annan på den tiden. Hon bryr sig om elevens situation och ibland hjälper hon till med praktiska saker med elevens familj. Det allra viktigaste tycker jag är att hon tror på sina elever. Hon har många exempel att ge dem på personer från deras språkgrupp som lyckats och hon utgår från att även hennes nuvarande elever ska göra det. Hon ställer krav på dem och förväntar sig att de ska jobba, medan hon peppar dem hela tiden. Hon är född till att vara en språklig eldsjäl!

Jag som lärare har också bra kontakt med Dina och vi samtalar rätt som det är om eleverna och deras studier. Jag är SÅ tacksam att hon är på vår skola! Hon gör säkert ett lika fint arbete på sina andra skolor, hon har intresset för eleven, omsorgen och peppningen i sig!”

Juryns motivering:

”Årets språkliga eldsjäl bryr sig om elevens situation och tror på eleven. Dina ställer krav på att eleverna ska jobba hårt samtidigt som hon i positiv anda peppar dem. Det är en person som brinner för sitt uppdrag med ett stort engagemang. Med tydliga förväntningar stöttar och hjälper Dina eleverna. När man läser nomineringen känner man den värme och det engagemang hon besitter. Hon bryr sig helhjärtat om både kollegor och elever.”

”Med glädje uppmärksammar vi genom utnämningen av ”Årets språkliga eldsjäl” alla modersmålslärare som finns i den svenska skolan. Modersmålslärarna utgör en viktig brygga mellan elevens modersmål och undervisningen i övrigt. Modersmålsundervisningen ger eleverna en viktig grund att bygga vidare på och skapar förståelse för vidare språkinlärning. Från Lärarnas Riksförbunds sida vill jag varmt gratulera årets språkliga eldsjäl Dina Geraki”, säger Helena Linge, Förbundssekreterare, Lärarnas Riksförbund.

Dina Geraki och MariAnne Cederholm får två gemensamma dagar på Bokmässan 2021 samt ett årsabonnemang på valfri tjänst från ILT Inläsningstjänst.

Läs mer om Årets språkliga eldsjäl

För mer information kontakta:

Commercial Director
ILT Inläsningstjänst
E-post: alexandra.blomberg@inlasningstjanst.se

Helena Linge
Förbundssekreterare
Lärarnas Riksförbund
E-post: helena.linge@lr.se

För upplysningar: Håkan Carlsson, Pressansvarig, Lärarnas Riksförbund, hakan.carlsson@lr.se
073-438 92 57

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 92 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Vi är just nu i en spännande utvecklingsfas med ett nytt erbjudande till förskolan och skolan – en digital bilderbokstjänst som heter Polyglutt. Vårt utbud av smarta tjänster passar från förskolan till vuxenutbildning och bidrar till att ge alla elever likvärdiga förutsättningar att klara skolan. Vi jobbar nära många av de stora förlagen och skapar mervärde för deras läromedel och skönlitteratur.