Tiia Ojala

Ny utbildning: Att undervisa nyanlända och flerspråkiga elever

Våren 2017 startar ILT Inläsningstjänst en ny utbildning. Den riktar sig till lärare i alla ämnen som undervisar nyanlända och flerspråkiga elever i grundskolan eller på språkintroduktion. För den som vill lära sig mer om hur man på bästa sätt möter dessa elevergrupper är denna kurs det som behövs.

- Aldrig förr har så många nyanlända elever gått i svenska skolan. För att ta tillvara på den möjlighet de nyanlända innebär krävs goda pedagogiska insatser från skolan, och där tror vi att vi kan hjälpa till. säger Jakob Skogholm, VD på ILT Inläsningstjänst.

Kursledare

Tiia Ojala är legitimerad lärare i svenska som andraspråk med erfarenhet av nyanlända i alla åldrar. För tillfället arbetar hon som frilansare. Hon skriver läromedel samt föreläser. Tiia har arbetat som förstelärare på en grundskola i Södertälje. Hennes uppdrag som förstelärare var att undervisa nyanlända i åk 5-9 samt organisera nyanländas verksamhet på skolan. Tiia Ojala är läromedelsförfattare bl.a. för Förstå språket - NO/SO för nyanlända, Mötet med nyanlända – Vägen till en framgångsrik skolgång samt Språkkraft – svenska för nyanlända. 2014 tilldelades hon Årets debutantpris för unga läromedelsförfattare.

Upplägg

Kursen genomförs som schemalagd undervisning om fem dagar under en termin och består av föreläsningar och diskussionsseminarier där praktisk tillämpning varvas med teori. Mellan kurstillfällena får kursdeltagarna praktiska uppgifter att genomföra i klassrummet som sedan redovisas och diskuteras. Kursen kommer hållas i Hammarby Sjöstad i Stockholm.