Spinderella Tarantella vinner Förskolebarnens litteraturpris 2024

Spinderella Tarantella vinner Förskolebarnens litteraturpris 2024

Grymt giftig spindelkvinna i barnbok med udd, årets vinnare i Förskolebarnens litteraturpris 2024 är boken Spinderella Tarantella. En humoristisk faktasaga där läsaren får lära sig en hel del om korsspindlar. Det är sjätte året då ILT Education delar ut priset, vars syfte är att lyfta vikten av litteratur i tidig ålder och uppmärksamma läsningen i förskolan.

Vi säger stort grattis till Inger och Sara! Årets vinnare av Förskolebarnens litteraturpris är Spinderella Tarantella (Alvina förlag 2012) av Inger Lindahl, illustrerad av Sara Gimbergsson.

Spinderella Tarantella är en bok som sticker ut, det märks i motiveringarna. Att faktan i boken är sann fast att den är så knasig, fascinerar barnen – att det händer att hon äter upp hanen hon precis parat sig med, får barnen att tappa hakan. Spindlar är spännande men är också lite läskiga. Huvudpersonen Spinderella Tarantella vägleder barnen i fakta om korsspindlar, hon är inte bara förförisk utan stundtals faktiskt också rätt odräglig.

En av de förskolor som jobbat med de nominerade böckerna är förskolan Tegelslagaren i Alingsås. Vi fick in två motiveringar från två olika avdelningar på Tegelslagaren som båda blev juryns favoriter! Förskolan kan nu glädjas över vinsten på 10 000 kronor och ett bokpaket.

Glädjetjut och applåder! “Jättekuuuuuul!” “Känns perfekt” “Känns som att jag har guld i hela kroppen”, säger barnen på förskolan Tegelslagaren efter vinsten.

Det är alltid fantastiskt att få ta del av barnens motiveringar och att komma nära deras läsupplevelser. Det värmer att se att litteraturpriset och arbetsprocessen med böckerna betyder mycket för barnen och pedagogerna. Böckerna representerar många olika teman och det gör att det finns många situationer och känslor för barnen att samtala om. Vi ser att många förskolor även arbetar kreativt med böcker, målar eller skapar figurer utifrån böckerna, något som även gynnar språkutvecklingen. Även själva röstningsmomentet, blir en del i att öva och förstå vad demokrati innebär.

Alla som arbetar med Förskolebarnens litteraturpris ska känna sig som vinnare för ni har lärt er så mycket under arbetsprocessens gång!

Juryns motivering lyder:

Den förföriska Spinderella Tarantella har lindat in barnen i sitt nät, boken är kittlande, lite läskig, humoristisk och knasig, visst var det Spinderella som skulle vinna, hon som är världsbäst på allt. “– Alltså, skriv bara att allt var så bra! Vi älskar den!” Kan fröken ha läst fel, åt hon verkligen upp sin man? Barnen har även reflekterat över att boken är annorlunda än de vanliga böckerna. Och de har även fångat hennes lite mindre charmerande sidor, när hon med stolthet visar upp hur snabbt hon kan linda in flugor. Spinderella, hon är lite konstig men väldigt rolig.

Juryn hittade två favorit motiveringar från samma förskola, men från två olika avdelningar. Självklart får de dela på priset. Den 29 maj besöker vi förskolan Tegelslagaren, avdelningarna Humlebo och Trollebo och bjuder dem på en riktigt spindeltårta!

Även författaren Inger Lindahl och illustratören Sara Gimbergsson får dela på 10 000 kr, här kommer en hälsning från en väldigt glad Inger: “Jag blir så glad och stolt för både Saras och min skull och vill tacka barnen så mycket för detta mycket hedrande pris. Men den som är malligast är förstås Spinderella Tarantella själv som tycker att hon är störst, bäst och vackrast och att barnen gjort ett klokt val. Det är sån hon är Spinderella. Så bästa hälsningar och varmt tack från oss alla tre”

Kristina Hoas, från Alvina förlag skriver, "Spiderella är verkligen en härlig karaktär, och jag är så glad över att förskolebarnen nu valt att ge henne priset! Hon är så mys-rys-läskig att hon verkligen gör ett intryck på läsaren.”

Förskolebarnens litteraturpris ett populärt läsprojekt på landets förskolor!

Tävlingen började i höstas med 21 böcker utvalda utifrån olika kriterier så som genre, läsålder, ämnesbredd och uttryck. De fem böcker med flest röster, gick vidare till en andra röstningsomgång som sedan resulterade i en vinnande bok. I år deltog över 200 avdelningar runt om på landets förskolor.

De vinnande motiveringarna från barnen på förskolan Tegelslagaren löd:

Avdelning: Humlebo

Alltså, skriv bara att allt var så bra! I boken alltså. Vi älskar den!

”Hon åt upp sin man”

”Roligt att hon gifte sig, det är liksom en spindel!”

”Att Spinderella Tarantella packade flugorna, det var kul”!

”Hon fick så många bebisar, det var roligt”!

”Jag tycker bara att den är bra”.

”För hon sa så här; - Nå, vad sägs? När hon packade in flugorna.”

Avdelning: Trollebo

Spinderella Tarantella är rolig, konstig och lite mer annorlunda än de vanliga böckerna. När vi läste den första gången fattade vi inte att hon åt upp sin man. Vi trodde att fröken läste fel. Det var roligt att hon kräks på flugorna, skrämmer gamla tanter och att hon träffade sin man på nätet. Hon säger flugskit vad söta dem är till sina barn, det är roligt.

Juryn bestående av Johan Anderblad – föreläsare och läsinspiratör, Lena Teofilovska – marknadsförare på ILT, Marie Augustsson – förläggare på Natur & Kultur Emili Kvarnström Svensson – marknadsförare på Alfabeta, Karin Tegréus – förläggare på Berghs förlag och Karin Wändahl – redaktör på Bonnier Carlsen.

Samarbetspartners till priset är förlagen Alfabeta, Alvina, Berghs, Bokmässan, Bok-Makaren, Bonnier Carlsen, Gothia Kompetens, Natur & Kultur, Nypon, Opal och Stiftelsen Friends.

Läs mer om priset här: https://www.ilteducation.com/s...

ILT Education är nordens ledande Edtech-bolag. Med närvaro i åtta länder arbetar vi i en internationell miljö med tjänster som passar från förskolan till vuxenutbildning. Alla våra tjänster stöttar vår vision ”Alla har rätt till likvärdig utbildning”. Vi brinner för våra produkter som gör skillnad för många barn och unga.