Foto: Jonas Persson

Göteborg lyser lila - utsedd till Årets Purple Flag stad 2024

Purple Flag har på bara några år gått från pilotprojekt till en förebild för platssamverkan i Göteborg med syfte att skapa bättre och tryggare platser i city. Under Svenska Stadskärnors årskonferens 21 maj mottog Göteborg utmärkelsen Årets Purple Flag stad 2024. Under en veckas tid lyser därför Hisingsbron, Nordstan, Scandinavium, Götaplatsen, Brunnsparken och Gothia Towers med flera upp i lila ljus.

Göteborg har sedan 2017 efter ett politiskt beslut arbetat med projektet Purple Flag, en arbetsmodell och ett processverktyg för att utveckla kvällsekonomin i områdena Nordstan, Fredstan och Lilla Bommen. I samband med certifiering 2020 adderades området Västra Nordstan och numera arbetar man inom projektet med fokus på trygghet över hela dygnet. Arbetet har letts utifrån centrumorganisationen Innerstaden Göteborg som samlat och hållit ihop parterna och arbetet.

- Att prisas som Årets Purple Flagstad visar vad vi kan uppnå med konsekvent och långsiktigt arbete där samverkan är i fokus. Förankringen hos politiken, inom staden, hos fastighetsägare, polisen, civilsamhället och verksamheter har gett mandat och tyngd åt projektet. En tydlig struktur, ett neutralt projektägarskap och processledning har varit avgörande. Det är människorna och viljan att samverka som är nyckeln till framgång. Idag firar vi utmärkelsen som början på det fortsatta arbetet, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Samverkan för ett tryggare city
Inom projektet samarbetar Göteborgs Stads olika förvaltningar, Polisen, fastighetsägare, näringsliv och civilsamhället inom flera områden för att skapa trygghet i Göteborg city. Tillsammans tar man fram lägesbilder och handlingsplaner med fördelat ansvar och utvärderar platserna genom kontinuerliga kvällsvandringar för att identifiera åtgärder och behov.

– Vi är otroligt glada över att få denna utmärkelse som ett kvitto på en framgångsrik samverkan! Från tre till fyra områden, tre certifieringstillfällen och som Sveriges största Purple Flag område har vi bibehållit engagemanget och resurser trots projektets komplexitet i en stor stad som Göteborg, säger processledare Sofie Lindström, Innerstaden Göteborg.

Goda resultat
Förstärkt belysning, nya etableringar, omhändertagna platser och social närvaro har bidragit till positiv förändring. Från 2018–2022 kan man tydligt se att antalet anmälda brott i Purple Flag områdena minskat med 30 procent jämfört med andra områden i city där antalet anmälda brott ökat. Detta bland annat genom sociala insatser riktade mot ungdomar, fältarbetare och ordningsvakter som hjälper till att upprätthålla ordningen i gaturummet.

- Kontinuiteten av olika personer i olika roller i samverkan är jätteviktig för att nå framgång med trygghetsarbetet. Om var och en gör sin del och man litar på att de andra samverkansparterna gör sitt jobb under en engagerad processledare så blir det resultat över tid, säger Ola Skogsberg, Kommunpolis LPO city Göteborg.

Genom samarbeten har det skapats projekt som gör nytta för såväl Purple Flag områdena som för hela staden. En kulturlots som verkar för att stärka kulturutbudet i city med kreativa näringar, en samverkanslokal för alla som arbetar med trygghetsfrågor i city liksom gemensam syn på kvällsekonomi.

- Positiv effekt av samverkan kräver uthållighet. Det är viktigt med respekt för att varje samverkanspart har egna förväntningar och arbetskultur, utan det blir det svårt att skapa en gemensam vision och mål. Med dessa i åtanke blir det lättare att skapa samsyn och inspiration för att åstadkomma resultat som är gynnsamt för alla, säger Kojo Ansah-Pewudie, Utvecklingsledare Socialförvaltningen Centrum.

Motivering Göteborg Årets Purple Flag stad 2024 – Svenska Stadskärnor
Purple Flag-modellen har fått en ledande roll i utvecklingsarbetet av kvällsekonomin i centrala Göteborg. Flera områden har tillkommit och samordning sker genom gemensam processledning vilket säkerställer att samverkan sker brett och tvärsektionellt med många intressentgrupper. Kommunala politiker, tjänstepersoner, näringsliv, fastighetsägare, frivilligorganisationer och även medborgarna är engagerade, informerade och delaktiga i arbetet. I Göteborg har man prioriterat Purple Flag och avsatt resurser för att åstadkomma tydliga resultat och bibehålla engagemanget över tiden. Samverkansarbetet är en stor framgång och det finns goda förutsättningar för att samverkan kan drivas vidare framöver!

Om Purple Flag
Purple Flag är en arbetsmodell och ett processverktyg för att utveckla kvällsekonomin i områden och på platser, typiskt i stadskärnor. Modellen har sitt ursprung i England och över 60 städer i världen jobbar med Purple Flag, varav ett 20-tal i Sverige. Namnet Purple Flag ska ge associationer till kvälls- och nattljuset och vara en symbol för tryggare och bättre kvällsupplevelser. Modellen tillhandahålls av branchorganisationen Svenska Stadskärnor som ombesörjer certifiering och utser Årets Purple Flag stad.

Läs hela ansökan till Årets Purple Flag Stad här: