Blomsterhjärta på Lejontrappan. Foto: Jenny Schmidt/Innerstaden Göteborg

Nytt blomsterhjärta smygstartar Göteborgs jubileumsfirande

Blomsterhjärtat är på plats! Torsdag 27 april smygstartades Göteborgs jubileumsfirande med invigningen av det nya blomsterhjärtat på Lejontrappan i Brunnsparken. Innerstaden Göteborgs populära lysande hjärta får i samband med 400-årsjubileet en ny sommarkostym. Under invigningen ringlade en lång kö av förväntansfulla besökare som ville fotas vid hjärtat.

- Inför jubileet vill vi ge ett blomsterhjärta som en 400-årspresent till Göteborg. För när någon fyller år brukar man ju ge blommor. Det är en hjärtlig jubileumssatsning som vi hoppas ska skänka mycket glädje till göteborgare, besökare och locka till en och annan selfie, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Tillsammans med alla parter som möjliggjort projektet; Vasakronan, Hufvudstaden, Balder, Wallenstam och Göteborg & Co, bjöd Innerstaden in till pressträff och invigning 27 april för att skapa ännu mer glädje och uppmärksamhet kring jubileumsåret 2023.

- Blomsterhjärtat är en fin symbol för kärlek, omtanke och gemenskap mitt i hjärtat av vår 400-åriga stad. Nu ser vi fram emot många nya möten och gemensamma minnen som förevigas vid blomsterhjärtat och delas med Göteborg och världen, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

- Vi fastighetsägare arbetar varje dag för att de verksamheter som finns i staden ska ha så bra förutsättningar som möjligt. En del i det är att locka besökare och nya intressanta verksamheter till city. Därför är vi så glada att vi nu har ett blomsterhjärta i staden som kan skapa glädje, samhörighet och tacksamhet för vår fina stad. Speciellt i år nu när vi firar att Göteborg fyllt 400 år. Stort tack till Innerstaden för detta initiativ, säger Kristina Pettersson Post, Chef Göteborg kund och marknad på Vasakronan.

Om Blomsterhjärtat

• Blomsterhjärtat är en jubileumssatsning.
  • Initiativtagare och projektledare Innerstaden Göteborg.
  • Finansiering av Vasakronan, Hufvudstaden, Balder, Wallenstam och Göteborg & Co.
  • Design Gillgrens dekor.
  • Hjärtat står på Lejontrappan från 27 april till första helgen i september.

Hjärtat är dekorerat med konstgjort material. Tillverkat av 20-40% återvunnen plast. Stomme med sektioner av hönsnät klädda i grön boagirlang, därefter utsmyckad med blommor/växter. Både girlang och bommor/växter 100% återvinningsbara.