Topp tre i huvudgrenen Rubiks kub (3x3x3). 1:a Daniel Wallin 8,99 s, 2:a Hampus Hellqvist 9,96 s, 3:a Joel Ulin 10,23 s.

7 svenska rekord under helgens SM i Speedcubing

Svenska Mästerskapen i Rubik´s kub och liknande pussel avgjordes i helgen på Innovatums science center. Totalt avgjordes SM i 18 officiella WCA* grenar (kubtyp och lösningssätt), inklusive varianter där kuben löses med ögonbindel, fötter samt med en hand. (*WCA = World Cube Association).

Speedcubing går ut på att lösa Rubik´s kub och liknande pussel på kortast möjliga tid. Huvudklassen, den klassiska 3x3x3 kuben, avgjordes i tre omgångar. Grundomgång med 89 tävlande, därefter semifinal och slutligen de 12 främsta i finalen. Där lyckades Daniel Wallin från Flen att bemästra kub och nerver bäst och vann med en genomsnittstid på 8,99 s. Tvåa kom Hampus Hellqvist från Sjuntorp utanför Trollhättan med ett snitt på 9,96 s och trea blev Joel Ulin med 10,23 s.

Bästa enskilda tid som noterades för 3x3x3 under tävlingen stod Mattias Uvesten för när han i grundomgången löste kuben på 7,24 s. (Svenska rekordet är 6,45 s).

Under helgen noterades totalt 7 stycken svenska rekord. Bland annat det imponerande 3x3x3 multiblindresultatet, 20 av 20 lösta kuber med förbundna ögon, som noterades av Tomas Kristiansson från Borlänge.

Övriga svenska rekord:
5x5x5 kub | genomsnittstid 1:07,22 | Simon Westlund
6x6x6 kub | enskild tid 2:15,25 | Simon Westlund
7x7x7 kub | genomsnittstid 3:27,54 | Simon Westlund
Rubik’s kub med fötterna | enskild tid 42,75 s | Adam Kjörk
5x5x5 kub med ögonbindel | 13:28,00 | Mats Bergsten
Pyraminx enskild tid | 2,03 s | Simon Nilsson (tangerat rekord)

De kompletta resultaten återfinns här »

Svenska Mästerskapen i Rubik´s kub och liknande pussel arrangerades av Ingenjörsföretaget ÅF tillsammans med Innovatum.