Fullsatta visningar av Falks Grav

Fullsatta visningar av Falks Grav

Premiären av Falks Grav den mytomspunna historien om postrånaren Jonas Falk och Anders Frid var fullsatt. Intresset för filmen har genererat fullsatta salonger i Tidaholm, Hjo och Jönköping. Nu är extrainsatta visningar inplanerade eftersom förväntansfulla besökare har fått vända i dörren.

Falks grav är ett mytomspunnet begrepp i trakterna kring Hökensås som ligger strax utanför Tidaholm. Personerna bakom filmen John Tornblad och Johan Fågelström har båda sina rötter i trakterna och har vuxit upp med berättelsen. I filmen porträtteras postrånaren Jonas Falk och styvfar Anders Frid. De fattiga förhållandena och drömmen om ett rikare liv leder till att de beslutar sig för att råna en postdiligens. De båda grips och blir dömda till döden. Anders Frid blir benådad men Jonas Falk avrättades ett år senare inför stora folkmassor på Hökensås där han också begravdes. Än idag läggs det färska blommor på hans grav och myten om hur de hamnar där lever starkt kvar i trakten.

–I den här trakten betyder historien om Falks grav mycket, det är en historia som man växer upp med. Det är mystiken kring historien som gör den intressant. Det finns lika många historier som personer och alla har sin sanning om av historien, säger John Tornblad.

– Det är många som har hört av sig till oss om vem som lägger blommor på graven. Men alla uppger olika personer, säger Johan Fågelström.

– Det är en sak i historien som gör den unik är att Jonas Falk inte sökte benådning. Vid den här tiden sökte alla benådning och de flesta fick det. Men vad det var som gjorde att Jonas inte ens försökte har jag i alla fall haft svårt att förstå, säger John Tornblad.

Filmen har skapat ett stort engagemang
Filmen spelades in vid graven men även många andra platser i Skaraborg. De flesta av skådespelarna och statisterna kommer också från området. I trakten har filmen skapat ett stort engagemang och många känner till projektet. Filmens Facebook grupp har närmare 700 följare och filmprojektet har byggts upp tillsammans med människor som delar intresset för historien. Filmens målgrupp har haft stor möjlighet att forma och påverka filmen.

– Vi har gjort helt tvärt om från vad alla rekommenderar, vi har gått från globalt till mycket lokalt. Men vår förhoppning är att nå en nationell målgrupp, säger John.

De finns tankar om att göra något liknande projekt framöver och att lyfta en fram ytterligare en lokal historia. Duon är öppna för förslag och vill gärna att bli kontaktade om någon har en story som måste bli berättad.

Planerade visningar av Falks Grav
Filmen visas den 2 april, kl. 15.00 på Högskolan Väst
Mer information om visningen
Se även övriga visningar

Affekt Film har sitt kontor i byggnad 73 där Innovatum har stora delar av sin verksamhet och är en av medlemmarna i All Creators Together (ACT) som är en mötesplats för kreativa näringar.