#MusicStreet kan vinna pris på Faktumgalan 2014

#MusicStreet kan vinna pris på Faktumgalan 2014

#MusicStreet, skapat av bl.a. Linus Lundberg, musikproducent med säte på Innovatum, har blivit nominerat i kategorin “årets gatumusikant” på Faktumgalan i Göteborg den 27 februari. "Vi är otroligt stolta och glada över nomineringen och vill börja med att tacka alla som visat uppskattning under resans gång, säger Linus"

Faktumgalan är en rikstäckande tävling som anordnas av tidningen Faktum. Nomineringar finns i flera olika kategorier och har gjorts av Faktums läsare. Årets gatumusikant är en person, ett band eller en konstnärlig institution som tillgängliggjort musikaliska upplevelser i det offentliga rummet. Musiken kan vara i vilken genre som helst, men upplevelsen får inte vara avgiftsbelagd. Gemensamt för alla nominerade är att det är baserade på ideella eller kostnadsfria insatser för att göra vardagen bättre för utsatta i samhället.

Galan har redan fått stor medial uppmärksamhet. Inte minst på grund av att juryn för tävlingen består av bl.a. Gustav Fridolin (språkrör i miljöpartiet), Gabriel Byström (kulturchef på GP), Lena Hjelm Wallén (tidigare vice stadsminister).

Ett projekt för att uppmärksamma gatans talanger
#MusicStreet är ett ideellt projekt som lyfter fram duktiga gatumusikanter och som i somras lät en grupp gatumusikanter spela in låten It feels like home tillsammans. Hela resan dokumenterades och låten har släppts tillsammans med en musikvideo och en kort dokumentär. Det är ingen särskild organisation som står bakom initiativet utan är sprunget ur projektgruppens egen nyfikenhet och jakten på gatans talanger.

Linus Lundberg, som är en av projektledarna, berättar att tankarna kring #MusicStreet började förra våren. Till vardags arbetar Linus som musikproducent och har sitt säte på Innovatum och är en del av det kreativa nätverket ACT (All Creators Together). Genom sin stora passion för musik har han alltid haft ett intresse för gatumusikanter och tycker att det är få av dessa duktiga musiker som uppmärksammas och att de förtjänar mer.

– Den musik som vi får serverad via media handlar många gånger om en viss typ av artister eller musik, tyvärr är den ofta inte genuin. Jag vill få folk att förstå att det finns människor som verkligen vet hur musik påverkar. Gatumusikanter har stora kvalitéer som förtjänar större uppmärksamhet, säger Linus.

Det som från början var tänkt som ett projekt kommer att leva vidare. Linus berättar att det finns planer på att sätta samman en crowfunding kampanj och ta projektet vidare utanför Sveriges gränser. Vill du veta hur det går, följ då arbetet på musicstreet.se

Vill du göra en betydelsefull insats?
Alla intäkter från Faktumgalan går till oavkortat till Faktums verksamhet för att ge människor i hemlöshet och socialt utanförskap ett arbete. Detta gör att alla som vill gå får köpa sina biljetter. #musicstreet vädjar nu både till företag som privatpersoner att sponsra biljettinköpet för alla deltagande gatumusiker så att de kan följa med på galan. Detta genom ett bidrag på 100 kr som privatperson eller 1000 kr som företag. Finansiärerna synliggörs på musicstreet.se i samband med galan och den press detta medför.

Är du intresserad av att bidra? Skicka ett mejl till, Linus Lundberg för mer information.