Om en fisk som heter öring, gädda och abborre

Om en fisk som heter öring, gädda och abborre

Nu släpper ACT-bolaget Column en bokserie om fiskar. Och vad gör man när man inte når fram till ett traditionellt bokförlag, jo startar ett eget förstås!

Niklas Andersson personen bakom företaget har gjort allt arbete kring böckerna från illustration och texter till distribution och marknadsföring. Column är en del av det kreativa nätverket All Creators Together (ACT) som finns på Innovatum.

– Hade jag inte suttit i detta sammanhang hade det inte blivit något av dessa böcker. Det är den kreativa miljön på ACT som har gjort att jag kommit så långt. Att få uppåtpepp från andra kreatörer har drivit mig och arbetet framåt, säger Niklas.

Böckerna i bokserien ”Om en fisk som heter” är skrivna för barn i åldern 3 – 6 år och beskriver livet under ytan och hur man kan göra för att fiska de olika arterna. De första böckerna handlar om öring, abborre och gädda.

Varför skriva en bok om fiskar?
– Jag har fiskat sedan jag var liten och det är mitt stora intresse. Från början var det meningen att det skulle bli ett häfte om fiskar som jag skrev främst till mina egna barn. Tanken var att barnen skulle bli inspirerade att de skulle vilja följa med och fiska. Men det ena ledde till det andra och tack vare pepp från Jenny Järvelä som jobbar på Innovatum och coaching från Anna Lärk Stålberg som driver eget förlag så växte häftet till tre böcker.

Vad hände sen?
– Jag skickade den första manusskissen till olika bokförlag men ingen nappade. Det är stor konkurrens och det är svårt att bli publicerad. Men jag tänkte jag har ju ändå gjort tre böcker så då ger jag ut dem själv. Vilket gjorde att jag startade mitt egna bokförlag Vilden.

Vad väntar nu?
– Nu är det fokus på sälj, distribution och marknadsföring av böckerna och så ska jag ska träffa lite bokhandlare.

Blir det fler böcker?
– Om böckerna tas emot väl av den yngre läskretsen så ser jag en fortsättning. Det finns ju gott om fiskarter att beskriva.