Västra Götalandsregionen har beslutat om fortsatta satsningar på Innovatum

Västra Götalandsregionen har beslutat om fortsatta satsningar på Innovatum

Under torsdagen den 20 november, tog Västra Götalandsregionens regionutvecklingsnämnd beslut om fortsatta utvecklingssatsningar på bland annat Innovatum omfattande 11,2 miljoner kronor.

Västra Götalandsregionen skriver i ett pressmeddelande under torsdagen:

”Innovatum får 11,2 miljoner kronor för att förstärka sitt arbete med att rigga samarbetsprojekt, erbjuda nätverk, kontakter och förmedla kompetenser till företag. Projektarenan består av såväl lokaler och avancerad utrustning som erfarna projektledare och rådgivare.”

Innovatum kommer att fortsätta göra skillnad

Regionutvecklingsnämnden tog dessutom beslut om extra finansiering av Innovatums inkubator som hanterar ett fortsatt stort flöde av nya företag.

- Vi är oerhört glada för att vi får fortsatt ansvar av Västra Götalandsregionens att fortsätta arbeta enligt våra upparbetade metoder och fortsätta göra skillnad, säger Peter Zienau.

Med de extra satsningarna kommer Innovatum att jobba för att stötta små företag och medelstora företag ska kunna växa och komma ut internationellt. Kunskaper kring EU:s ramprogram för forskning och innovation Horizon2020 har byggts upp för att komma näringslivet i Fyrbodal till gagn. Innovatum kommer också att fortsätta att driva utvecklingsprojekt tillsammans med företag och akademi i regionen och och stötta nybildade företag.

Omställningen fortsätter

I och med Saab Automobiles konkurs 2011 fick Innovatum av regionen en utökad satsning på 20 miljoner kronor per år under tre år samt 90 miljoner i program att söka. Syftet var att bredda näringslivet, bevara kompetens och stärka utvecklingsmöjligheterna för befintliga företag. Vid årsskiftet tar denna extrasatsning slut. Men omställningen är inte över.

Under de tre år med den extra finansieringen har Innovatum blivit mer proaktiva och antalet nätverk och kontakter har flerdubblats. Det finns bra strukturer för att kunna skapa ännu mer och bättre förutsättningar för att bredda och stärka näringslivet.

- Innovatum har byggt upp kapacitet för att kunna bemöta behoven av omställning och utveckling som finns i regionen, och vi har haft en mycket bra dialog med Västra Götalandsregionen om hur detta arbete ska gå till säger Peter Zienau VD på Innovatum.

Nämnden beslutade även att fortsätta stödja IUC Väst med 3,5 miljoner kronor för att öka konkurrenskraften och stärka kompetensen om produktionsteknik hos industriföretagen i Fyrbodalområdet.