Återbäring från Innovatums inkubator

Under 2012 kostade driften av Innovatums inkubator 6,3 miljoner kronor. Pengar som bland annat kommer från Regeringens satsning efter saabkonkursen. Med pengarna har Innovatum skapat förutsättningar för 22 bolag att kunna omsätta 101 miljoner varav 47 miljoner har gått direkt tillbaka till samhället.

Varje år rapporterar en rad inkubatorer i Sverige in statistik till Almi Innovationsbron genom nalysverktyget Fokus analys. Utdraget för 2012 från verktyget visar positiva siffror från Innovatum. Den nya rapporten visar att det under 2012 fanns totalt 24 så kallade Incubator Business Objects (IBO) inne i Innovatums inkubator. 22 av dem aktiebolag, 2 enskilda bolag och 2 projekt. De 22 aktiebolagen genererade under 2012, 173 arbetstillfällen och omsatte 101 miljoner kronor.

– Utav de drygt hundra miljoner kronor som bolagen omsatte har de betalat in 47 miljoner kronor i källskatt och sociala avgifter. Pengar som går direkt tillbaka till samhället, säger Danne Palm.

Under 2012 växte Innovatums inkubator både personellt och till ytan. Regeringen har satsat extra på Innovatum för att kunna hantera
effekterna efter Saabs konkurs 2010. För pengarna har man kunnat fördubbla ytan, antalet affärscoacher och extern kompetens i form av affärsrådgivning och juridisk rådgivning.

– Tack vare den här så kallade boosten så har vi kunnat ta emot fler nystartade bolag, säger Danne Palm som är chef för Innovatums inkubator.

Under 2012 kostade driften av Innovatums inkubator 6,3 miljoner kronor. Med dem har man skapat förutsättningar för 22 bolag att kunna omsätta 101 miljoner varav 47 miljoner har gått tillbaka till samhället.

Danne Palm, chef Innovatums inkubator 0520 – 289 350, 0733 – 46 27 46

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.