Ulf Högström, grundare av inkubatorbolaget Hälsobrickan.

App ska hjälpa företag till rätt hälsoinvesteringar

Hälsobrickan från Innovatum Startup inkubator utvecklar en unik algoritm som ska hjälpa företag att planera och följa upp hälsoinvesteringar. Nu har de fått pengar från Vinnova för att utveckla den ytterligare.

En utmaning som många företag står inför är att investera i hälsoaktiviteter som ger avkastning både på organisations- och individnivå. Innovatums inkubatorföretag Hälsobrickan har en lösning på problemet. Tillsammans med Högskolan Väst, näringslivet och Trollhättans stad har de utvecklat appen ”Goozo – activating people” som hjälper organisationer att planera och följa upp hälsoinvesteringar. Appen bygger på en algoritm som kopplar ihop medarbetarnas personliga hälso- och arbetsmiljöstatus med företagets olika system och pågående aktiviteter.

Inget liknande verktyg på marknaden
– Målet är att de organisationer som använder appen ska få friskare medarbetare och få loss mer värdeskapande tid på sikt och en ökad lönsamhet, berättar Ulf Högström som är grundare av Hälsobrickan.

Idag finns det inget liknande verktyg på marknaden och den feedback som företaget fått då de besökt företag och organisationer, är positiv.

– Det finns ett stort behov både bland företag och kommuner. De nyckeltal som idag används för att beräkna hälsoinvesteringar är generella och tar lång tid att få fram. Större organisationer har också svårt att skapa insatser som är individanpassade, säger Ulf.

Pengar från Vinnova för att utveckla algoritmen
Nu har Hälsobrickan fått beviljat ekonomiska medel från Vinnova för att arbeta vidare med sin algoritm och anpassa den så att verktyget ska fungera i olika typer av verksamheter.

– Eftersom ekonomisystem, rapporteringsformer och liknande skiljer sig åt från företag till företag, är tanken att vi nu ska anpassa algoritmen för olika typer av verksamheter. Pilotprojekteten kommer att pågå till början av hösten. Sedan blir det skarpt läge. Men redan nu har vi fått kunder signade vilket känns fantastiskt kul, avslutar Ulf.

Kontakt Hälsobrickan:

Ulf Högström
CEO and founder
0709-713243 ulf.hogstrom@goozo.se

Mer info om företaget www.gooozo.com