Arbetslivsmuseernas dag på Innovatum 9 maj

På lördag, den 9 maj samlas ett tjugotal av regionens arbetslivsmuseer på Innovatum, när Arbetslivsmuseernas dag arrangeras för andra året i rad. Besökare kommer att få komma nära historien och få ett smakprov på hur smeder, repslagare och stenhuggare har arbetat genom tiderna. Ett arbetslivsmuseum är en verksamhet som visar, brukar och bevarar platser, kunskap och människors arbete.

– Det kan vara allt från gamla motorer till linhantverk och repslageri, säger Henrik Olsson på Innovatum som är med och arrangerar dagen.

Under lördagen kommer det att ske aktiviteter och upplevelser för alla åldrar. Mat, fika, försäljning och underhållning med trubadur Fredrik Berg och orkester från Trollhättans musikskola/N3. Museer och föreningar från hela regionen med hantverk, visningar, maskiner föredrag, samtal med utställare, mat, musik och lek samt visning av Nohabs smedja.

I Västra Götaland finns det många som intresserar sig för och berättar om lokal historia, teknisk utveckling och arbetslivets förändring. Allt fler människor engagerar sig för att sprida kunskap om den egna bygdens historia. Ett resultat av detta är att antalet arbetslivsmuseer ökat stadigt på senare år. Det finns idag över 150 arbetslivsmuseer i Västra Götalandsregionen och cirka 1400 i hela Sverige.

Ett arbetslivsmuseum drivs ofta ideellt av en mindre grupp lokala eldsjälar. Deras fokusområden kan vara mycket olika (veteranjärnvägar med lok, smedjor, eller jordbruksmuseer) men en sak har de gemensamt – intresset för människan, arbetets- och industrisamhällets historia.

Arbetslivsmuseer finns ofta placerat i en autentisk miljö, exempelvis i en smedja, kvarn, bostadshus, fabrik eller någon annan arbetsplats. Ofta är det lokala entusiaster, som själva arbetat eller verkat på arbetsplatsen, som berättar om dåtidens arbetsliv, livsvillkor och vardag.

– För att samla museerna och visa upp dem tillsammans har vi skapat Arbetslivsmuseernas dag, säger Henrik Olsson.

Lördag 9 maj, 11-16 på Innovatum.

Fritt inträde på Innovatum, Saab bilmuseum och fri åkning med linbanan.

Henrik Olsson, tel. 0520-289 414 eller 0708-16 89 28

Museer som kommer att närvara den 9 maj