Biogas Brålanda - vinnare av landsbygdspris för Årets Miljösatsning

Biogas Brålanda - vinnare av landsbygdspris för Årets Miljösatsning

Biogas Brålanda har utsetts till Årets Miljösatsning och vinnare av utmärkelsen "Ull-baggen", samt 10 000 kr i resestipendium. Priset delades ut under högtidligheter på Landsbygdsgalan i Stockholm igår.

Priset "Ull-baggen" är instiftat av Landsbygdsnätverket för att uppmärksamma och uppmuntra till inspirerande goda exempel inom landsbygdsprogrammet. Biogas Brålanda nominerades av länsstyrelsen i Västra Götalands län och utsågs som vinnare av Landsbygdsnätverkets styrgrupp.  Biogas Brålanda är ett samarbete mellan lantbrukare på Dalboslätten, Melleruds och Vänersborgs kommuner, LRF Väst, Hushållningssällskapet, Innovatum Teknikpark och många fler.

- Det är fantastiskt roligt! Ungefär 300 personer var med vid den högtidliga tillställningen och vi fick mycket uppmärksamhet och många gratulationer, meddelar Karin Stenlund, ansvarig för energi- och miljöteknik på Innovatum Teknikpark.

Galan samlade landsbygdsutvecklare, företagare och politiker. Sju satsningar tog hem ull-baggar inom kategorierna årets landsbygdsprojekt, landsbygdsföretagare, leader, miljösatsning på landsbygden, integrationssatsning på landsbygden, jämställdhetsatsning på landsbygden och ungdomssatsning på landsbygden.

- Utmärkelsen innebär att vi verkligen fått en brakvalitetsstämpel på satsningen Biogas Brålanda, säger Karin Stenlund.

Tillväxten av antalet företag på landsbygden åren 2000-2007 var 10 procent, vilket är en betydligt starkare utveckling än i städerna om man ser till relationen företag per invånare. I år är första året som Landsbygdsnätverket anordnar en nationell gala med utdelning av ull-baggar med syfte att visa all den kreativitet och företagsamhet som finns på landsbygden och som bidrar till målen i det svenska landsbygdsprogrammet. Inom programmet, som finansieras med svenska pengar och EU-medel, har det sedan starten 2007 beviljats närmare 120 000 ersättningar och stöd. Vinnarna är de allra bästa satsningarna som gjorts.

Biogas Brålanda utvecklar jordbrukets potential

Västsverige har producerat biogas till fordon i mer än ett decennium.
Nu utvecklar parterna för Biogas Brålanda jordbrukets potential. Biogas Brålanda bygger en komplett infrastruktur med gårdsanläggningar för gasproduktion från gödsel, stamledningar och uppgraderingsanläggning.

Ett samarbetsavtal för Biogas Brålanda finns mellan samtliga parter där målet är att bilda två nya bolag. Ett nätbolag som äger infrastrukturen, det vill säga rörledningarna. Och ett driftbolag som ansvarar för uppgraderingen av metangasen till fordonsgas samt distribution till slutkund. Nätverksbolaget ska i huvudsak ägas av Vänersborgs kommun och Melleruds kommun. Driftbolaget, med namnet Biogas Brålanda AB, ska ägas av Biogas Dalsland, Lantmännen, Trollhättan Energi AB och Innovatum AB.

Biogas Brålanda inleddes 2005 och innebär att ett rörledningssystem ska sammanbinda biogasanläggningarna som kommer att finnas på lantbruken. Konceptet innebär mycket stora miljövinster. Ett koldioxidneutralt bränsle produceras och många bussar, bilar och lastbilar kommer att köras på gas från kor och grisars gödsel. Dessutom innebär satsningen nya möjligheter till arbetstillfällen.

Kontakt: Karin Stenlund, tel. 070-39 448 39