En av Sveriges bästa kvinnliga uppfinnare till Innovatums inkubator

En av Sveriges bästa kvinnliga uppfinnare till Innovatums inkubator

Under augusti startar Torso Innovation AB upp i Innovatums inkubator. Företaget drivs av Birgitta Olsson från Färgelanda. Svensk uppfinnare, VD och undersköterska med närmare 40 års erfarenhet från svensk sjukvård. Birgitta har under det senaste decenniet utvecklat och tagit fram produkter för att underlätta för människor inom vården.

Birgitta Olssons uppfinning Spoldosan är en produkt som förebygger spridning av legionellabakterier som finns naturligt i sötvatten men som vid gynnsamma temperaturer kan växa och sprida legionärssjuka. Mer om Spoldosan kan du läsa på http://www.torsoinnovation.se/pdf/Torso_Produktblad_SVE.pdf).

2008 fick Birgitta Olsson pris som Sveriges bästa kvinnliga uppfinnare. Hon är också uppmärksammad av Sveriges Näringsminister Maud Olofsson och Tillväxtverket, som idétransportör för kvinnors företagande i Sverige för att inspirera människor i hela landet att se företagande som ett möjligt karriärval.

Birgitta Olsson har blivit nominerad till European Union Woman Inventor or innovator of the year 2011, ett pris som delas ut under september på Island.

Birgitta Olsson håller på med flera innovationer och som nyetablerad i Innovatums inkubator har hon nu större möjligheter att utveckla sitt företag och sina uppfinningar.

– Jag ser väldigt fram emot detta, säger Birgitta Olsson. Jag tror att det kommer att ge mig stora möjligheter att utvecklas. Den stora vinsten är att slippa sitta ensam och jobba.

Danne Palm, chef Innovatums Inkubator, 0520 – 289 350 eller 0733 - 462 746

Birgitta Olsson, Torso Innovation AB, 0705 – 37 20 30

Fotograf: Björn Schagerström/ Bakåtkupad produktion

Innovatum är en teknikpark och utvecklingscentrum i Trollhättan som bedriver forskningsprojekt och inspirerande aktiviteter. En del av verksamheten är Innovatums inkubator där innovatörer och entreprenörer får möjlighet att utveckla idéer och kan få hjälp med att utveckla sitt företag.