First Lego League är en tävling för barn och ungdomar i åldern 10-16 år där lag tävlar i att bland annat programmera en legorobot att utföra olika uppgifter.

First Lego League på Innovatum – nu större än någonsin

I flera år har tävlingen First Lego League körts på Innovatum. Lag bestående av barn och ungdomar i åldrarna 10-16 år tävlar med en utmaning under ett par veckor och tävlar under finaldagen om en plats i den stora skandinaviska finalen ett par veckor senare. I år är det fler lag än någonsin som tävlar. Totalt 18 lag från hela Fyrbodal.

Lördagen den 12 november samlas totalt 18 lag från hela Fyrbodal på Innovatum för att tävla i regionfinalen i First Lego League. Lagen består av barn och ungdomar i åldrarna 10-16 år som under flera veckor har fått jobba med sina projekt. Temat är det samma för alla lag: Animal Allies – mötet mellan djur och människa.

I uppdraget finns inget facitsvar, utan lagen kan arbeta fritt genom att använda sin uppfinningsrikedom och kreativitet och själv välja hur stor insats de skall lägga i projektet.

Uppgiften för lagen är att inom temat själva definiera ett problem som de ska forska på och hitta fakta om för att hitta en ny smart lösning. De ska tillsammans arbeta fram en plan för hur de ska marknadsföra sitt forskningsprojekt och jobba med tekniken för att programmera en robot som under tävlingsdagen på tid ska utföra olika poänggivande uppdrag.

Alla uppdragen bedöms av domare inom de olika områdena, marknadsföring, teknik och forskning. Dessutom tittar domarna på hur samarbetet har gått inom laget. Alla poäng tillsammans med resultaten från robotmatcherna räknas samman och det vinnande laget får förutom äran också möjlighet att tävla i den Skandinaviska finalen som i år går av stapeln den 3 december i norska Bodø. Vinnande laget får en resecheck värd 48 500 kronor som är sponsrat från Skolverket.

Två parallella tävlingar

Samtidigt arrangeras tävlingen Sweden Robot Hack där studenter tävlar i att programmera industrirobotar att utföra uppgifter. Båda tävlingarna har samma grundsyfte, att öka intresset för naturvetenskap och teknik.

13.30 – 14.30 pågår slutspel och prisutdelning i First Lego League på Innovatums science center, Åkerssjövägen 16.

16.00 - 17.30 pågår slutdemonstrationerna av tävlingsbidragen i Sweden Robot Hack på Produktionstekniskt centrum, Nohabgatan 18a.

För mer information, kontakta:

Jerry Alrup, Innovatum, 0709-26 86 40