Fler guld till svenska Meindbender Animation Studios i Promax World Awards

Fler guld till svenska Meindbender Animation Studios i Promax World Awards

Meindbender Animation Studio toppar senaste medaljskörden på PromaxBDA Europe Award med att ta hem två guld på PromaxBDA World Awards!

Meindbender Animation Studios senaste produktion för Cartoon Network, Duplicator Series, imponerade på juryn på PromaxBDA World Conference ” i Los Angeles 22 juni. De humoristiska filmerna, som påminner mer om traditionellt lekfull stop motion än CG/computer graphics (verktyget som används för framställning) vann guld i kategorierna Total package design – Network/Channel: Image on-air only och Art Direction & Design: Interstitial Campaign.

Priserna radar upp sig för animationsbolaget

Meindbender skapade sitt första animerade reklaminslag för Cartoon Network 2008 och redan då blev det guld i kategorin ”Humor” och silver i huvudkategorin ”Bästa promo” på PromaxBDA World Awards. Framgången ledde till att Meindbender fick uppdraget att, med fria händer i idé och regi, göra fem promos 2009.  Dessa nominerades i år i sju kategorier på den europeiska PromaxBDA Awards vilket resulterade i två guld för Best Sting/Interstitial och Best TV Image Campaign och silver för Best On-Air Indent (Out of house). Ytterligare två guld, nu i en global konkurrens, gör Meindbenders vd Michael Bengtsson mer än nöjd.

-   Detta känns otroligt kul. Sen Meindbenders uppstart 2006 har projekt som främjar kreativitet hos artisten fått gå före budget och kortsiktig vinst. Affärsmodellen och tanken hos oss är att glädje är den i särklass starkaste källan till goda resultat och det är en bra känsla att denna modell nu börjar ge frukt på allvar, både för oss och sammarbetsparners.

Meindbender Animation Studio finns i Trollhättan där det en gång startade som ett inkubatorföretag på Innovatum Teknikpark. I produktionen av Duplicator Series har Meindbender haft ett nära samarbete med A/D Union, ett företag som sitter på Inkubatorn idag. Robert Lundgren på A/D Union har gjort all musik- och ljudproduktion till samtliga promos.

Kontakt: Michael Bengtsson, tel: 0706-66 34 78

Se filmerna på: www.meindbender.com