Forskning för framtiden – ForskarFredag i Trollhättan den 22-23 september 2021

Forskning för framtiden – ForskarFredag i Trollhättan den 22-23 september 2021

Under vecka 38 går vetenskapsfestivalen ForskarFredag av stapeln i hela Sverige. I Trollhättan öppnar Innovatum Science Center upp dörrarna den 22-23 september och bjuder elever från Stavre skolan att delta i aktiviteter där träffar med forskare ingår.

– Vi hoppas att eleverna som deltar får uppleva hur spännande och samtidigt vardagsnära forskning kan vara - och gärna passa på att diskutera viktiga frågor för både nutid och framtid med våra forskare, säger Carolina Barros, verksamhetsutvecklare på Innovatum Science Center, som arrangerar ForskarFredag Trollhättan.

ForskarFredag 2021 har temat “Hur ska vi leva och bo i framtiden” och erbjuder hundratals aktiviteter över hela landet. Årets festival hålls både online och på plats, enligt rådande riktlinjer för minskad smittspridning av corona-viruset. Via en nyutvecklad plattform har lärare också möjlighet att “låna en forskare” till sina klassrum för att diskutera olika ämnen med eleverna. En annan del av ForskarFredag är massexperimentet Bostadsförsöket. Här vill forskare vid Lunds universitet ha hjälp från skolelever och andra från hela Sverige och i Trollhättan för att ta reda på hur tillgängliga våra bostäder är. Allt som behövs för att delta är en tumstock och en mobilapp. Mätningarna genomförs under september och oktober.

– Med ForskarFredag, Sveriges mest spridda vetenskapsfestival, ger vi dig möjlighet att uppleva och upptäcka vad vetenskap och forskning är, säger Julia Brink, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, och nationell samordnare för ForskarFredag. Genom att träffa och prata med forskare kan du få en förståelse för hur forskning påverkar vår vardag, och ställa frågorna som just du är intresserad av.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont 2020. I över 400 städer i hela Europa och närliggande länder erbjuds aktiviteter där allmänhet och forskare träffas.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se eller kontakta:
Nicolina Eklund, projektledare, Innovatum Science Center, +46704349807, nicolina.eklund@innovatum.se
Julia Brink, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige, 073 705 73 21, julia@v-a.se

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Naturvetarna, Kungliga Patriotiska Sällskapet, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 101036119.

ForskarFredag 2021 på Innovatum Science Center i Trollhättan utförs tillsammans med åk 4 och 5 på Stavreskolan. Under veckan har eleverna digitalt fått träffa forskaren Kristina Snuttan Sundell som berättat om framtidens mat från hav och sjö. Hon berättade om sjöstjärneägg, sjögurkor, alger och annat spännande ätbart.

Under veckan kommer de två årskurserna på besök till Innovatum Science Center för att träffa fler forskare samt delta i workshops. För åk 5 kommer Maria Håkansson från Afry prata om framtidens samhällsplanering och Edvin Listo Zec från RISE att berätta om AI och hur det kan användas. För åk 4 kommer Magnus Karlsteen berätta om hållbarhet och välfärd hos våra bästa vänner hundarna. Eleverna kommer också få fundera kring och titta på framtidens Gröna Stad som finns i utställningen samt göra sin egen hydroponiska station att ta med hem till klassrummet.

Innovatum Science Park hjälper företag, akademi och samhälle att mötas, samarbeta och utveckla hållbara innovationer, främst inom industriell teknik. Idag är fler än 300 företag engagerade i verksamheten som bland annat erbjuder test- och demomiljöer, en startupinkubator, utvecklingsprojekt, olika företagsnätverk, events och ett community för entreprenörer. I Innovatum Science Park ingår även Energikontor Väst och Wargön Innovation. Innovatumgruppen omfattar även Innovatum Science Center och Saab Car Museum.