Från körsimulator åt Saab till äventyrsspel åt Sony Playstation 3

Från körsimulator åt Saab till äventyrsspel åt Sony Playstation 3

Dolt bakom framgångarna med visualiseringuppdrag åt bland annat Saab Automobile spirade drömmen om ett eget 3D-dataspel. I förra veckan blev den sann. Då godkändes äventyrsspelet Landit Bandit av Sony Computer Entertainment Europe, som bland annat står bakom populära spelkonsolen PlayStation 3 (PS3). Bakom spelidén Landit Bandit finns Trollhätteföretaget The Bearded Ladies Consulting.

Teknisk intelligens, kreativ konstnärlighet, lekfull humor och sinne för kommersiella koncept. Det är den lyckade ekvationen bakom The Bearded Ladies Consulting, ett företag som sysselsätter sex personer med säte hos Innovatum Teknikparks Inkubator i Trollhättan. Det handlar om killar med djup kunskap inom 3D-programmering, som lyckats göra affärskoncept av sin begåvning. Körsimulator och visualiseringsuppdrag åt Saab Automobile och visualiserad stadsbyggnads vision åt bland annat Trollhättans stad är ett par exempel på framgångsrika uppdrag.

Men trots bra uppdrag för näringslivet närde killarna en annan dröm. Drömmen om ett fartfyllt, händelserikt, eget utvecklat dataspel. Ett speläventyr i 3D präglat av deras egna personligheter. Ett kul spel med lätt galen humor. Och visst blev det så! Det blev Landit Bandit. Ett spel där mustiga karaktärer, animerade i en stil som associerar till tecknade serietidningar, agerar i en omgivning med allt från paradisstränder till frostiga islandskap. Äventyret tar sin början när den skäggige hjälten hittar Leonardo Da Vincis ritningar av en helikopter…

The Bearded Ladies Consulting har med Landit Bandit utvecklat en spelidé så attraktiv att speljätten Sony inom kort kommer att lansera den till PS3 på sin globala portal, PlayStation Network för nedladdning av dataspel.

-Att få sitt spel godkänt av Sony är en oerhört kraftfull kvalitetskontroll. Och det innebär att vi når ut med vårt spel på ett fantastiskt sätt. Det här är ett första mycket viktigt steg på vår resa att bli ett etablerat spelutvecklingsföretag.

Bakom Bearded Ladies Consulting står förutom David Skarin, Magnus Grundberg, Haraldur Thormundsson och Henrik Bergström som ägare och Kalle Söderberg and Oscar Bodin som anställda. På frågan vad som driver The Bearded Ladies Consulting att lägga så enormt många utvecklingstimmar på ett spel svarar Haraldur:

-Vi tror mycket starkt på affärsmöjligheterna inom den kreativa näring som spelbranschen innebär. Och så är det ju så himla kul! Att utveckla spel är varje animeringskreatörs dröm, vare sig man drivs av det konstnärliga, de tekniska lösningarna eller strategiska koncept. På Bearded Ladies Consulting är vi en mix av alla de drivkrafterna.

Om TBLc; Bolaget bilades 2009 i Trollhättan. Bolaget har för avsikt att utveckla data och tv spel som skall ha hög kvalitet men framför allt vara underhållande. TBLc lägger all fokus på att utveckla spel som är designade för digital distribution och kommer att distribuera spel sina spel på egenhand genom sina online partners som t.ex. Sony, Steam och Gamersgate.

Om Landit Bandit; Ett äventyrsladdad plattformsspel i 3-D, där spelaren flyger en primitiv helikopter genom olika landskap för att utföra sina uppdrag. Spelet består av singelplayer och multiplayer/split screen delar. Med spelglädje som ger nostalgisk retro känsla blir Landit Bandit ett spel som är lätt att börja lira men svårt att sluta spela.