Välkommen till FUTURUM 2020 - Innovatum Science Centers programdagar för gymnasiet.

Futurum 2020

​Vad är AI och hur kan det användas? Hur ska våra städer se ut i framtiden? Vad ska hända med bilarna? Hur kan vi använda rymdteknologi här på jorden?

Drygt 800 gymnasieelever från Fyrbodal kommer den 5 - 13 februari 2020 att få lyssna på föreläsare som ska försöka ge svar på dessa frågor under FUTURUM. (se separat schema)

De som föreläser jobbar på företag som GKN, Combitech, AFRY, NEVS, T-engineering, samhällsbyggnadskontoret i Trollhättan och Innovatums start up-företag samt är forskare på Högskolan Väst. De arbetar till vardags med dessa frågor och vill inspirera ungdomar till detsamma då det behövs fler som vill jobba med dessa frågor.

Som komplement till föreläsningarna deltar eleverna i olika workshops som handleds av Innovatums pedagoger. Workshopsen behandlar allt ifrån robotprogrammering och escape room-övningar till simuleringar kring världsekonomi och våra gemensamma resurser.

FUTURUM är ett event som årligen arrangeras på Innovatum Science Center. Under dessa dagar förvandlas science center till en mötesplats för ungdomar som läser på de tekniska och naturvetenskapliga programmen samt de företag och den akademi i regionen som arbetar med teknik i framkant.

Tanken är att alla skall få en hel del nya insikter och kunskaper och blir inspirerade att lära mer, att läsa vidare och att jobba i vår region.

Välkommen! 5-7 och 11-13 februari 2020, kl. 09.00-14.00.

Kontaktpersoner:
​Henrik Olsson: henrik.olsson@innovatum.se, tel. 070-8168928
​​Jerry Alrup: jerry.alrup@innovatum.se, tel. 070-9268640
​​Carolina Barros: carolina.barros@innovatum.se, tel. 0708-386350

FUTURUM ingår i Interregprojektet Kraftledningar som syftar till att fler utbildar sig och väljer att jobba inom teknikområdena i regionerna Fyrbodal och Viken. Mer information om projektet på https://www.innovatum.se/gora-och-uppleva/science-center/projekt/kraftledningar/

”Fram till 2025 beräknas tillgången på gymnasieingenjörer minska med cirka 40 procent i Västra Götaland. Den nuvarande dimensioneringen av gymnasieingenjörsutbildningen kommer således inte alls att räcka till för att täcka de stora pensionsavgångar som är att vänta fram till 2025. Sammantaget förväntas en brist på 8 000 gymnasieingenjörer.”

"En utmaning i regionalt utvecklingsarbete är att säkerställa att företag och offentlig sektor får tillgång till den kompetens som efterfrågas och att människor utbildar sig inom områden där det finns jobb i framtiden."

”Ur: Förutsättningar och utmaningar för långsiktig kompetensförsörjning i Göteborgsregionen. Utbildnings- och arbetsmarknadsprognos för Göteborgsregionen med sikte på 2025."

SCHEMA FUTURUM 2020

5 februari Nils Ericsonsgymnasiet, Teknikprogrammet, Trollhättan
6 februari Gullmarsgymnasiet, Lysekil
7 februari Strömstad gymnasiet, Strömstad ( + en gruppelever från Norge)