Green Innovation Contest öppnar under Sveriges Innovationsriksdag

Green Innovation Contest öppnar under Sveriges Innovationsriksdag

Nästa vecka invigs Green Innovation Contest 2013 års tävlingsomgång. Anmälan öppnar och Sveriges innovatörer har möjlighet att lämna in sina bidrag.

Invigningen kommer att ske på Börsen i Göteborg under en middag som arrangeras i samband med Sveriges Innovationsriksdag 1 april. Öppnandet leds av Tomas Kåberger som är jurymedlem i Green Innovation Contest samt Jenny Järvelä från Innovatum som projektleder tävlingen.

– Vi är väldigt tacksamma över att kunna inviga tävlingen i sammanhanget eftersom representanter från Sveriges innovations- och företagsstödjande system finns på plats. Det är i samverkan med dem som vi kan göra en skillnad för våra tävlande, säger Jenny Järvelä.

Det finns en mängd intressanta miljöinnovationer i Sverige som har stor potential, men som av olika anledningar inte når marknaden. Att komma i kontakt med rätt personer och hamna i rätt sammanhang är oftast den brinnande punkten för att en innovation ska ta fart. Genom Green Innovation Contest kan innovatörerna med stöd av det svenska innovationssystemet utveckla innovationen såväl som sitt företagande.

http://www.innovatum.se/greeninnovationcontest välkomnas etablerade organisationer som är en del av det Svenska stödsystemet inom innovation att registrera sig. Idag har 24 organisationer redan tagit initiativet.

I anknytning till workshopen ”Sustainable Innovation for a win win world” 15.30 -17.00 under Innovationsriksdagen 1 april, finns möjlighet för intervjuer med Tomas Kåberger och Jenny Järvelä.

Värdar för middagen på Börsen är Göteborgs Stad och konferencier för kvällen är Jane Johnzon.

Om Green Innovation Contest
Green Innovation Contest en nationell tävling som projektleds av Innovatum och finansieras av Energimyndigheten, Tilllväxtverket samt Västra Götalandsregionen. Tävlingen vänder sig till privatpersoner, studenter och forskare samt till start-ups och etablerade småföretag med en hållbar miljöinnovation som är redo att bli en tjänst eller produkt på marknaden.

Om Sveriges Innovationsriksdag
Sveriges Innovationsriksdag är Swedish Incubators & Science Parks (SISPs) årskonferens. Här samlas företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks med politiker, beslutsfattare och näringslivsrepresentanter för dialog, erfarenhetsutbyte och inspiration.