Lördagen den 12 november tävlar unga talanger i att programmera industrirobotar i tävligen Sweden Robot Hack.

Högskolan och Innovatum arrangerar ny robottävling

Lördagen den 12 november arrangeras Sweden Robot Hack för första gången av Innovatum och Högskolan Väst. En tävling för unga talanger med möjlighet för företag att få kontakt med dessa.

Sweden Robot Hack är en ideell förening och namnet på en tävling vars syfte är att stimulera innovationer från svenskt näringsliv genom att tillhandahålla en kreativ och praktisk mötesplats för talanger och innovation. Lördagen den 12 november arrangerar Innovatum och Högskolan Väst Sweden Robot Hack för första gången.

– Vi vill motivera ungdomar att studera och arbeta inom robotteknik. Högskolan Väst har ett av de bäst utrustade robotlabben inom industrirobotik i Sverige och erbjuder såväl undervisning som forskning inom robotik och automation på hög internationell nivå, säger Gunnar Bolmsjö från Högskolan Väst.

Tävlingen Sweden Robot Hack baseras på riktiga utmaningar från svenskt näringsliv. Deltagarna och lagen i Sweden Robot Hack ska programmera en industrirobot att utföra en uppgift som de får på tävlingsdagen. Deltagarnas arbete bedöms sedan av en jury som består av personer från näringslivet.

– Ett av tävlingens syften är att sammanföra talanger med företag och därför är det bra att vi har fått så bra representation från näringslivet, säger Tommy Christensen från Innovatum.

Ett trettiotal studenter fördelat på nio lag kommer under lördagen att tävla mot varandra och segraren får en check på 10 000 kronor. De tävlande kommer från Chalmers tekniska högskola, Högskolan Väst, Göteborgs universitet, Högskolan i Skövde och Nils Ericssongymnasiet i Trollhättan.

Juryn består av representanter från Combitech, NEVS, VBG Group, KUKA och AH Automation.

Två parallella tävlingar pågår

Samtidigt arrangeras tävlingen First Lego League där barn och unga i åldern 10-16 år tävlar i bland annat programmering av legorobotar. Båda tävlingarna har samma grundsyfte, att öka intresset för naturvetenskap och teknik.

Tider

13.30 – 14.30 pågår slutspel och prisutdelning i First Lego League på Innovatums science center, Åkersjövägen 16 i Trollhättan.

16.00 - 17.30 pågår slutdemonstrationerna av tävlingsbidragen i Sweden Robot Hack på Produktionstekniskt centrum, Nohabgatan 18a i Trollhättan.

För mer information, kontakta:

Tommy Christensen, ansvarig Innovatum, 0704-19 93 72
Gunnar Bolmsjö, ansvarig Högskolan Väst, 0721-60 01 11