Deborah Lygonis, Frida Jägerbrand och Eivind Vogel-Rödin från Innovatum Science Park hjälper personer att förverkliga sina nytänkande affärsidéer. Nu är de på jakt efter fler med bra idéer. Foto: Lina Albinsson.

Innovatum Science Park lanserar ny affärsidétävling

Nu startar affärsidétävlingen Innovatum Science Park Startup Challenge där privatpersoner och nystartade företag i Fyrbodal kan tävla om ett stipendium på 25 000 kronor och en plats hos inkubatorn vid Innovatum Science Park. Stipendiet ges i samarbete med Swedbank och Sparbankstiftelsen väst.

– Vi letar personer med nytänkande affärsidéer som vill ta chansen att förverkliga dem. Vi vet att det finns många drivna människor runtom i Fyrbodal och vår förhoppning är att tävlingen kan locka fram dem, säger Eivind Vogel-Rödin, verksamhetschef vid Innovatum Science Parks inkubator.

Vinnaren får ta emot Swedbanks entreprenörskapsstipendium på 25 000 kronor och antas till inkubatorn vid Innovatum Science Park.

– Att vara en del av inkubatorn innebär många fördelar för den som är i startgroparna. Vi är ett team av entreprenörer som vägleder med tips och råd kring de affärsmässiga vägvalen. Det kan handla om allt från råd kring affärsmodell till hur du kan finansiera din produkt eller tjänst. Vi hjälper till att öppna upp dörrar och bidra med viktiga kontakter som ofta är A och O inledningsvis, fortsätter Eivind.

En del i priset är också att du får tillgång till Innovatum Science Parks nya lokaler i Trollhättan med konferensrum, arbetsytor och ett makerspace med bland annat 3D-printer.

Öppen för affärsidéer inom alla branscher

Tävlingen som pågår fram till den 17 oktober är öppen för affärsidéer inom alla typer av branscher. Det viktiga är att lösningarna som presenteras fyller ett tydligt behov på marknaden, att de är nytänkande, har stor tillväxtpotential och att de på ett eller annat sätt bidrar till hållbar utveckling. Det går bra att tävla ensam eller i team.

– Vi på Swedbank tycker att entreprenörskap är otroligt viktigt för tillväxten i vårt närområde. Fyra av fem jobb skapas via mindre bolag och tävlingen är ett viktigt forum för att inspirera fler att förverkliga sina idéer, säger Tobias Hellberg, bankchef för Swedbank i Trollhättan och Vänersborg.

Tävlingen avslutas med en final i Trollhättan den 19 november under eventet Tech InWest Sweden där vinnaren koras. Men innan dess kommer de tävlande som går vidare få medverka i en professionell ”pitchträning” för att slipa på sina införsäljningsknep.

– En framgångsfaktor för att lyckas sälja in din idé till andra är att kunna presentera den kortfattat och slagkraftigt, avslutar Eivind.

Om Innovatum Science Park Startup Challenge
Innovatum Science Park Startup Challenge är en affärsidétävling som riktar sig till personer i Fyrbodalsområdet. Vinnaren får ett entreprenörskapsstipendium på 25 000 kronor för att starta aktiebolag och komma igång med sin idé. Dessutom en plats på inkubatorn vid Innovatum Science Park. Tävlingen görs i samarbete med Swedbank och pågår 17 september till 17 oktober och avslutas med en livesänd final i Trollhättan den 19 november under Tech Inwest Sweden.

Läs mer och tävla på:

Kontakt: