Innovatums inkubator trotsar statistiken

Innovatums inkubator trotsar statistiken

Fullt till brädden av nya företag i Innovatums inkubator. Detta trots att statistiska siffror visar på att nyföretagandet i Trollhättan ligger långt under det nationella snittet. Totalt tjugotvå nya bolag befinner sig just nu i Innovatums inkubator och sysselsätter över 170 personer.

Bolagen befinner sig i flera olika branscher och är allt från ingenjörsbolag till filmproduktion,
sociala medier, utbildningsverktyg och ICT-bolag.

– I en tid när man blir överöst med tråkiga nyheter om hög arbetslöshet, varsel och besparingar, är det viktigt att tänka positivt och leta efter solstrålarna. Och då är det extra skönt att det händer roliga saker även när det gäller arbete och ekonomi, säger Jesper Strömqvist på Innovatums inkubator.

Innovatums inkubator är en plats där nya företag med en unik idé kan få hjälp med affärscoachning, kontorslokaler, vägar till finansiering med mera. Aldrig förr har det varit så många nya spännanade företag samtidigt.

– Det är väldigt roligt och ett gott tecken på att vi gör skillnad för den enskilde företagaren men också för staden och regionen, säger Jesper Strömqvist.

Ensam är inte alltid stark utan att kunna utveckla sitt företag tillsammans med andra är viktigt.

– Tillsammans skapar alla dessa entreprenörer en kreativ pepp, ett driv och en stämning som ger ordet inspiration ny innebörd.  Alla dessa bolag är ett fascinerande bevis på att man med stor entusiasm, bra idéer och en stark vilja kan lyckas i alla väder, säger Jesper Strömqvist.

Fullbelagt med en ljus framtid när nya idéer strömmar till.

– Nu är det egentligen fullt till sista millimetern trots att vi just byggt ut lokalerna, men vi hittar alltid plats för nya spännande idéer. Tillsammans kommer vi fortsätta skapa rätt förutsättningar för morgondagens superentreprenörer. Framtiden ser ljus, nästande bländande ut, säger Jesper Strömqvist.

Fakta Innovatums inkubator
Antal företag: 22
Branscher: Kreativ näringar och Automotive
Antal anställda: ca 170 personer
Total omsättning: över 100 000 000 kr

För mer information kontakta:
Jesper Strömqvist, Innovatum, 0736-353 675

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.