Innovatums inkubatorföretag får dela på drygt en miljon

Tre av Innovatums inkubatorföretag har fått positiva besked om finansiering från Vinnova. Tillsammans får de dela på drygt en miljon kronor.

De tre företagen som fått finansiering är Climate Curtains, Friendbase och Swimlap.

Två av företagen, Friendbase och Climate Curtains, har sökt medel för ”Inkubationsstöd – Verifiering och Erfarenhetsutbyte 2016” där Vinnova har tittat på kriterier som relevans, potential, genomförande och teamet bakom företaget. Climate Curtains och Friendbase får 250 000 kronor var.

– Jag är väldigt glad över det beviljade bidraget från Vinnova på över 250 000 kronor, säger Peter Hertz grundare av Climate Curtains Det är inte bara pengarna i sig som är glädjande, det är ett kvitto på att Vinnova, liksom många andra, tror på mig, min innovation och min vilja och förmåga att med hjälp av Innovatum skapa en energisparande produkt som kan göra världen lite grönare.

Climate Curtains utvecklar en ny typ av gardin som kan minska energiförbrukningen för hushåll, fastighetsägare, kontor och andra lokaler. I höstas blev företaget omnämnt på Svenska Dagbladets lista som ett av åtta företag som ska rädda världen. Friendbase är en virituell chattvärld med över 1,5 miljoner användare över hela världen. Den finansiering som företagen nu får från Vinnova kommer att användas till verifiering och affärsutveckling.

Även inkubatorföretag Swimlap som har utvecklat ett interaktivt verktyg för att hålla koll på simlängder åt dig i bassängen, har blivit beviljade medel av Vinnova. Totalt en halv miljon får företaget för sitt innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt i ett tidigt skede.

– Att få förtroendet från Vinnova efter att ha fått förtroende från Innovatums inkubator, ALMI och Västra Götalandsregionen känns riktigt roligt och försäkrar oss att vi är på rätt väg, säger Thomas Badinand, VD på Swimlap.

Swimlaps verktyg består av en app i mobilen och ett elektroniskt chip som man simmar med. Under simningen räknar appen längder, tider och annan data och delar den i realtid till andra.

På onsdag den 11 maj, kl 15.00 finns alla tre bolagen samlade på Innovatum för att kunna träffa journalister och svara på frågor.

För frågor kring Innovatums inkubatorföretag, kontakta

Jesper Strömqvist, inkubatorchef 0765-175 999

Är du intresserad av att komma till Innovatum kl 15 för att träffa företagen, kontakta

Elin Krusell Sandh, PR- och kommunikationsansvarig Innovatum 0736-229 880