Innovatums startupföretag tar Bengtsfors mot rymden

Ett företag från hela Sverige antogs till den nationella rymdinkubatorn ESA-BIC Sverige vid uttagningen i december. Bengtsforsbaserade Nanosized har utvecklat en teknik för partikelbestämning. Med hjälp av nanosfärer tillverkade i tyngdlösttillstånd kan man verifiera storlek på partiklar i tillverkningsprocesser samt kalibrera utrustning i rena miljöer.

- Det stöd och den kvalitetsstämpel det innebär att vara en del av ESA-BIC och Innovatums inkubator ger oss en ovärderlig möjlighet att accelerera vår affär, säger Björn Holmström VD och medgrundare på Nanosized.

Startups som blir antagna till Rymdinkubatorn erhåller en halv miljon kronor i bidrag, tillgång till teknik och patent utvecklade av European Space Agency, samt rådgivning och tillgång till en lång rad företag och industripartners som ingår i ESA-BIC Sverige.

- Vi är mycket glada över att kunna stötta ytterligare ett nytt spännande rymdföretag i regionen. Det är extra spännande att Nanonsized är det första företaget inom upstream men där slutprodukten tillämpas på jorden, säger Jesper Strömqvist Inkubatorchef på Innovatum.

Rymdinkubatorn ESA-BIC Sverige är en nationell satsning på uppdrag av European Space Agency i samverkan med Rymdstyrelsen och Vinnova som skapar nya möjligheter för rymdrelaterade startups. ESA-BIC Sverige genomförs i samverkan av Arctic Business Incubator i Luleå, Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan.

Björn Holmström
VD Nanosized