I Innovationshjälpen möts personer inom kreativa näringar hos ett industriföretag under en förmiddag för att skapa nya idéer.

IUC Väst driver Innovationshjälpen vidare

För många företag är det en utmaning att hitta nya idéer för produkter och marknadsföring. Genom möten mellan kreativ näring och industri finns det nu en ny möjlighet för industriföretagen i Fyrbodal att få hjälp med detta.

Företagsnätverket IUC Väst, som arbetar för den tillverkande industrin i Fyrbodal, lanserar under hösten Innovationshjälpen som är ett nytt koncept för idéutveckling. Innovationshjälpen bygger på branschöverskridande möten mellan personer som arbetar inom kreativa näringar och industri- eller tjänsteföretag.

– När vi nu lanserar Innovationshjälpen innebär det att vi har ytterligare en tjänst som kan hjälpa oss att stärka företagen i Fyrbodal, säger Olle Söderqvist, projektkoordinator på IUC Väst.

Konceptet som utvecklats av Innovatum innebär att man samlar ett antal personer inom kreativa näringar hos ett industriföretag under en förmiddag, och med hjälp av en specifik metod hjälper företaget att ta fram ett antal idéer kring en väldefinierad problemställning. De idéer som kommer fram kan industriföretagen sedan arbeta vidare med själva, eller med fördel ta ytterligare hjälp av kreatörsföretagen för att snabbare komma i mål.

– Vi var förbluffade över att det kunde komma fram så många bra idéer på så kort tid, säger Michael Södergren, VD på Purtech i Dals Ed som är ett av de företag som prövat Innovationshjälpen.

– Ytterligare en stor fördel var att det kom personer utan kunskap om oss som såg på problemet med nya ögon. De gav oss helt nya idéer som vi aldrig kunnat komma på själva, fortsätter Michael som definitivt rekommenderar andra företag att prova Innovationshjälpen.

John Tornberg från Affekt Film som är en av de kreatörer som deltagit i utvecklingen av Innovationshjälpen säger;

– För oss företagare inom kreativa näringar är Innovationshjälpen ett kul sätt att jobba tillsammans och en bra möjlighet att träffa nya kunder.

Utvecklingen av Innovationshjälpen har skett i ett projekt som drivits av Innovatum och till största delen finansierats av Västra Götalandsregionen.

Kontaktpersoner:

Lennart Walldén, Innovatum, 0520-289 327, lennart.wallden@innovatum.se