Chassis Autonomys mål är att bli "möjliggöraren" för autonoma fordon. I bild medgrundarna Peter Johansson (VD) och Thomas Li (CTO).

Kongsberg Automotive ska bli delägare i Chassis Autonomy

Chassis Autonomy från Innovatum Science Park utvecklar ett världsunikt manöversystem som banar väg för helautonoma fordon. Genom ett icke-bindande avtal står det klart att den globala koncernen Kongsberg Automotive AS (KA) ska gå in som delägare i Trollhättestartupen och förvärva 20% av bolaget. Genom köpoptioner kommer de också ges möjlighet att köpa hela bolaget så sikt. Alla bindande avtal som rör affären förväntas bli klara under Q3 2023.

– Jag är otroligt stolt över att vi idag kan offentliggöra att vi har ingått ett icke-bindande avtal med KA om att de går in som 20% delägare. Detta är ett naturligt steg mot industrialisering av vårt steer by wire system för autonoma fordon enligt nivå 3 (condition automation), nivå 4 (high automation) och nivå 5 (full automation). Vi är extra stolta över att det till slut blev KA. De kompletterar oss bra och är en etablerad tillverkare av fordonskomponenter och system med tillverkning över hela världen. De har en stark närvaro i både i Sverige och Norge. De delar även vår vision om framtiden vilket sätter Trollhättan och vår region på världskartan som ett innovationscentrum, säger Peter Johansson, VD och medgrundare av Chassis Autonomy.

Partnerskapet – ett viktigt steg mot industrialisering
För autonoma fordon ställs höga krav på säkerhetskritiska system som styrning och bromsning. Vid motorfel eller andra allvarliga haverier säkerställer Chassis Autonomys teknik att fordonet kan hantera situationen, fortsätta köra och stanna på en säker plats. Bolaget är i dag ensamma om en teknik som uppfyller EU:s nya lagkrav autonoma fordon (Regulation 2022/1426/EU).

Genom partnerskapet med KA är målet att påskynda utvecklingen för att kunna massproducera tekniken så att fordonstillverkare ska kunna implementera den i sina autonoma fordon.

– KA har både teknik, tillverkningserfarenhet och kapacitet att producera och industrialisera vår produkt. Målet är att påskynda utvecklingen av säkra autonoma fordon, säger Peter.

Tekniken kommer göra det möjligt för fordonstillverkare att implementera manöversystemet i nivå 3-autonoma fordon och känna trygghet i att samma produkt uppfyller kraven ända upp nivå 5 – vilket innebär helautomatiserade fordon.

Grundades 2021 och har haft en snabb utveckling

Chassis Autonomy grundades 2021 och blev samma år antagna till inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan. Sedan dess har utvecklingen gått i snabb fart.

Våren 2022 gick Immetric Invest in som första investerare. I augusti 2022 tecknades ett Letter of intent mellan KA och Chassis Autonomy. I december stod det klart att Chassis Autonomy får 2,5 miljoner euro i bidrag från EU:s program EIC Accelerator då innovationen anses vara av strategisk vikt för att möjliggöra helautonoma fordon inom EU. Innan jul tog bolaget också emot pris som Årets startup i Trollhättan.

– Vi på Innovatum Science Park är otroligt glada och stolta över Chassis Autonomys prestationer. Genom detta icke-bindande avtal tar de ytterligare ett viktigt steg mot att göra en enorm samhällsskillnad. Dessutom sätter de Trollhättan och hela vår region på världskartan. Det är fantastiskt, säger Eivind Vogel-Rödin, chef för Startupverksamheten vid Innovatum Science Park.

För mer information kontakta:

Chassis Autonomy

Peter Johansson, VD och medgrundare, Chassis Autonomy