Linda Bohlin Trajkovski blir ny VD för Innovatum Science Park

Linda Bohlin Trajkovski blir ny VD för Innovatum Science Park

Den 1 augusti tillträder Linda Bohlin Trajkovski som ny VD för Innovatumkoncernen som omfattar Innovatum Science Park, Energikontor Väst, Innovatum Science Center, Saab Car Museum och Wargön Innovation. Linda efterträder Martin Wänblom som har lett koncernen sedan 2016.

– Vi i styrelsen är väldigt glada att meddela att Linda Bohlin Trajkovski tillträder som ny VD i augusti. Det har varit en gedigen rekryteringsprocess med drygt 60 sökande. Valet föll på Linda eftersom vi ser att hon är helt rätt person för uppdraget. Hon har de personliga förmågor som krävs och samtidigt en bred förståelse och förankring i hela verksamheten, säger Paul Åkerlund, styrelseordförande för Innovatum AB.

Linda har under de senaste sju åren varit verksamhetschef för Innovatum Science Parks projektverksamhet som också inkluderar test- och demomiljöer och en rad olika företagsnätverk. Verksamheten driver idag ett 50-tal samhällsomställande projekt som tillsammans engagerar drygt 450 företag och omsätter cirka 160 miljoner kronor.

Lindas erfarenheter inom Innovatum Science Park sträcker sig dock längre tillbaka än så. 2007 byggde hon upp startupverksamheten tillsammans med den dåvarande inkubatorchefen och under åtta års tid stöttade hon entreprenörer med innovativa affärsidéer.

– Jag är väldigt glad för förtroendet och samtidigt ödmjuk inför uppgiften. Vi är en av landets största science parks och vårt arbete har potential att göra stor skillnad i samhällsomställningen, säger Linda.

Under sina år på Innovatum Science Park har Linda varit med och byggt upp Wargön Innovation från projektidé till att det idag är ett fristående bolag med en framstående test- och demomiljö inom materialinnovationer. Genom sin roll i koncernledningsgruppen har hon också arbetat fram koncernens nya strategiska inriktning inom industriell teknik som antogs 2021.

– Jag ser fram emot att vi ska jobba vidare för att omvandla strategin till vassa insatser för att sätta Innovatumkoncernen och Västsverige på kartan nationellt inom industriell teknik.

Linda Bohlin Trajkovski tillträder som ny VD den 1 augusti  och på frågan vad som är viktigt för henne i den nya rollen blir svaret:

– Vi har en fantastisk företagskultur som jag tycker är oerhört viktig att förvalta och utveckla. Medarbetarna är verksamheten och det är de och deras stora engagemang som får allting att hända!

Om Innovatumkoncernen
Sedan 25 år tillbaka har Innovatum Science Park hjälpt företag, akademi och samhälle att mötas, samarbeta och utveckla hållbara innovationer, främst inom industriell teknik. Idag är fler än 450 företag engagerade i verksamheten som bland annat erbjuder test- och demomiljöer, en startupinkubator, utvecklingsprojekt, olika företagsnätverk, events och ett community för entreprenörer.

I Innovatum Science Park ingår även Energikontor Väst som driver Västsveriges energi- och klimatomställning framåt. Och Wargön Innovation som möjliggör produktion av framtidens material.

Innovatumkoncernen omfattar även Innovatum Science Center – ett 4400 kvadratmeter stort besöksmål där barn och ungdomar får uppleva, upptäcka och testa teknik. Samt Saab Car Museum där besökarna får ta del av teknik- och designhistoria, 120 bilar och får möta Saabveteraner.

Presskontakt:
Linda Bohlin Trajkovski