Meindbender AB kammade hem guld i trailervärldens Oscarsgala.

Meindbender AB startade som inkubatorföretag hos Innovatum Teknikparks inkubator 2005. Vid årsskiftet gick Meindbender över till att vara ett alumniföretag och stannade kvar på Innovatumområdet för att behålla närheten och kontaktnätet som etablerats under inkubatortiden. Nu är Meindbender högaktuella med ett guld i reklamfilmstävlingen Promax Europe Awards. Reklamfilmen Cartoon Network Xmas ID/Shortie, mer känd under namnet "Gifts for Greta", vann kategorin Best use of humor in promotion i den prestigefyllda tävlingen Promax Europe Awards, även känd som ”trailervärldens Oscarsgala”. – Det känns helt fantastiskt och vinsten är en viktigt erkännande för oss, säger Michael Bengtsson, VD för Meindbender. "Gifts for Greta" var nominerad i fyra kategorier och kammade hem guld i kategorin Best use of humor in promotion. Filmen var även nominerad i Best television image promo, Best on-air Ident och Best animation. – Att bli nominerad i dessa fyra kategorier betyder väldigt mycket för oss eftersom det just är dessa kategorier som vi försöker förpacka i alla våra filmer. Men framförallt vill vi påverka åskådaren och den här vinsten bekräftar att vi lyckats, säger Michael. Stopmotionfilmen "Gifts" for Greta" skapades av Olov Burman när han var anställd på Dockhus Animation AB. När Olov senare anställdes av Meindbender AB, köpte Meindbender loss animationen för att senare sälja filmrättigheterna till Londonbaserade Cartoon Networks, som är en satelit-tv-kanal. Cartoon Networks skickade in filmen till Promax Europe Award och resultatet blev en guldstatyett och en ljus framtid för Meindbender AB. – Just nu diskuterar vi formen för det fortsatta samarbetet med Cartoon Networks. Olov gjorde "Gifts for Greta" själv och det blev en kanonfilm, men nu är vi fler och det innebär att kommande filmer kommer att bli ännu bättre, avslutar Michael Bengtsson. Meindbender består av Michael Bengtsson, Olov Burman, Tony Österlund och Calle Haldin. Läs mer om Meindbender på www.meindbender.com. Kontakt: Dan-Erik Palm Inkubatorn Innovatum Teknikpark 0520 – 48 87 07