Meindbenders nya promos för Cartoon Networks imponerar inom animationsvärlden

Meindbenders nya promos för Cartoon Networks imponerar inom animationsvärlden

Trollhättebaserade Meindbender Animation Studios senaste produktion för Cartoon Networks har väckt stor uppmärksamhet i animationsvärlden. På 3 dagar sågs ”The Duplicator Series” av 15 000 animationsintresserade världen över. Via Cartoon Networks sändningar kommer produktionen att nå miljoner tittare över hela världen. Bakom musik och ljuddesign står inkubatorföretaget A/D Union. De båda företagen möttes på Innovatum Teknikparks Inkubator.

Förra året skapade Meindbender Animation Studio en promo, ett animerat reklaminslag för Cartoon Network. Promon nominerades i sex kategorier i Promax BDA World Awards och kammade hem guld i kategorin ”Humor” och silver i huvudkategorin ”Bästa promo”. Framgången ledde till att Meindbender fick uppdraget att göra fem promos under 2009 och redan nu diskuteras produktioner för nästa år.

- När vi släppte filmerna på nätet fick vi ett enormt genomslag. Efter tre timmar låg de på förstasidan på CG Talk - världens största 3D-forum, säger Michael Bengtsson, vd Meindbender Animation Studio.

Meindbender Animation Studio startade som ett inkubatorföretag på Innovatum Teknikparks Inkubator. Sedan två år tillbaka står företaget på egna ben men finns kvar på Innovatumområdet i Trollhättan. Det var genom Inkubatorn som Meindbender och A/D Union kom i kontakt med varandra och började samarbeta. Robert Lundgren är kompositör och en av ägarna till A/D Union och han har jobbat tillsammans med Olov Burman, Meindbenders creative director, sedan skisstadiet.

- När det gäller komposition och ljuddesign så skiljer sig animerad film från vanlig spelfilm.  Det finns inga ljud att utgå ifrån utan allt måste konstrueras. Det ställer mycket högre krav på mig som kompositör för man måste tänka lite annorlunda, men jag utgår alltid från musiken och lägger ljudeffekterna sist, förklarar Robert Lundgren.

För renderingen har Meindbender använt HDRs (High Definition Rendering) RenderNet. RenderNet består av ett kluster av datorer som gör att det går mycket snabbare och att kvaliteten blir bättre när den slutgiltiga sammanställningen av alla bildrutor i en film görs, så kallad rendering. Något som i vanliga fall är mycket arbets- och tidsödande. RenderNet finns att tillgå från Innovatumområdet men även online.

- Inom några dagar efter att filmerna släpps på nätet hade nylanserade rendernet.se haft 2000 besökare och potentiella kunder har redan hört av sig, berättar Michael Bengtsson.

Se filmerna på: http://www.meindbender.com/work.html

Kontakt: