Mötesplatsen ACT ska stärka den kreativa näringen i Fyrbodal

Innovatum Teknikpark etablerar mötesplatsen ACT för att stärka företag verksamma inom kreativ näring i Fyrbodal. Nära 7 miljoner från Europeiska regionala utvecklingsfonden, Västra Götalandsregionen och Fyrbodals kommunalförbund möjliggör satsningen som ska få den groende kreativa näringen att växa och frodas.

Innovatum Teknikparks strategi är att bygga kunskapscentrum inom sina fokusområden. Produktionstekniskt Centrum är etablerat sedan tre år tillbaka, ett centrum för energi- och miljöteknik är under uppbyggnad och nu växer ”ACT - Mötesplats för kreativ näring” fram på Innovatum.

- Innovatum har arbetat strategiskt med att hitta formen för denna satsning sedan 2008. Vi har sett ett tydligt behov av en mötesplats som kan samla både etablerade och nystartade företag men även studenter och unga. I Fyrbodal har vi dessutom ett stort behov av att komplettera och differentiera det traditionella näringslivet och här får Innovatums nya satsning en viktig roll, säger Tore Helmersson, vd Innovatum AB.

ACT står för ”All Creators Together”. Och det är vad det handlar om, att samla Fyrbodals kreatörer. Den primära målgruppen är små företag inom exempelvis media, marknadskommunikation, film, design, dataspel, foto och upplevelsebaserat lärande, företag som i stor utsträckning kombinerar konstnärligt skapande med teknisk briljans och entreprenörsanda.

Lokaler för mötesplatsen inreds i samma byggnad som Innovatums Projektarena och Inkubator och beräknas stå klara till sommaren. Här kan företag hyra kontor eller använda tillfälliga arbetsplatser och gemensamma möteslokaler.

- ACT ska bli en flexibel och öppen mötesplats. Vi kommer kunna erbjuda ca 20 kontor men det som vi kallar ”open workspace” är minst lika viktigt. Oavsett var man har sin hemvist i Fyrbodal ska Innovatums ACT vara dit man åker för att träffa andra kreatörer, där man lägger kundmöten och där alla bra workshops och seminarier arrangeras. Mötesplatsen är till för långt fler företag än de som hyr kontor eller finns i Innovatum Inkubator, påpekar Lennart Walldén, projektkoordinator på Innovatum Teknikpark och verksamhetsledare för ACT.

Förutom lokaler rymmer ACT teknisk infrastruktur som blue screen, motion capture-utrustning och renderingsfarm, viktiga redskap för företag som jobbar med rörlig bild. Under projekttiden kommer mer teknisk utrustning att köpas in, sådant som ett litet företag har svårt att investera i men som höjer kvaliteten på produktionerna och företagets konkurrenskraft.

Även om lokaler och teknik fyller viktiga funktioner så är de mjuka värdena i mötesplatsen minst lika viktiga. Organisationen bakom ACT kommer att arrangera aktiviteter som ska stärka, synliggöra och inspirera.

- Vi kommer att jobba stenhårt med att arrangera affärsutvecklande och sociala aktiviteter för företagarna. Seminarier som ska synliggöra och sprida kunskap om branschen till övrigt näringsliv och beslutsfattare. Och aktiviteter för att inspirera fler unga att satsa på sin talang, säger Jenny Persson, kommunikatör på Innovatum Teknikpark.

Slå oss en signal så berättar vi mer!

Jenny Persson, 0730- 29 07 60, jenny.persson@innovatum.se

Lennart Walldén, 070- 543 22 88, lennart.wallden@innovatum.se

Övrigt

Innovatums projekt ”ACT – Mötesplats för kreativ näring” pågår fram till 2012-12-31 och omsluter totalt 6 996 600 SEK.

Finansiärer är:

EU – Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Tillväxtverket

Västra Götalandsregionen

Fyrbodals kommunalförbund

Trollhättans Stad stödjer ACT och har beviljat Innovatum AB en hyresgaranti som innebär att Trollhättans Stad täcker kostnaden för eventuella tomma kontor under mötesplatsens uppbyggnad. Detta stöd är en del i stadens strategiska satsning ”Tillväxt Trollhättan”.