Nu öppnar anmälan till Green Innovation Contest

Nu öppnar anmälan till Green Innovation Contest

Efter en invigning på Börsen öppnar Green Innovation Contest nu anmälan och innovatörer runt om i Sverige har möjlighet att söka med sina bidrag. Tävlingen syftar till att fler innovatörer ska lyckas med att utveckla sin produkt eller tjänst till marknaden och därigenom stärka en hållbar tillväxt och bidra till svensk konkurrenskraft.

-  Det finns många idéer om ny miljö- och energiteknik runt om i Sverige. Genom att delta i Green Innovation Contest kan man få uppmärksamhet och kanske prisas av juryn. Det kan bidra till konstruktiva kontakter och finansiering, säger Tomas Kåberger, jurymedlem i Green Innovation Contest.

Från och med 1 april kan innovatörer från hela Sverige göra en intresseanmälan och presentera sin miljöinnovation på tävlingens webbplats. Detta är ett första steg att marknadsföra sin innovation och öka chansen att knyta värdefulla kontakter.

-  Green Innovation Contest är en tävling som gynnar många; den såväl stödjer som uppmärksammar framtidens hållbara lösningar. Att delta kan ge innovationen en skjuts mot marknaden även om du inte blir en av pristagarna, säger Jenny Järvelä, projektledare för tävlingen.

För att tillse innovationerna en trygghet lämnar de tävlande in bidrag via en säker anmälningssajt. Därefter kommer en beredningsgrupp gå igenom alla bidrag och presentera de tio främsta innovationerna för en oberoende jury bestående av personer från näringsliv, akademi samt kunniga inom området miljö och teknik.

I Green Innovation Contest tävlar miljöinnovationer inom allt från beteendeförändringar, teknik, resurser, vatten och appar. Oavsett om du befinner dig i ett uppstartsföretag, är ett etablerat småföretag, tillhör akademin eller bara är du som person kan du vara med och tävla, så länge innovationen har en miljö- och affärspotential

Green Innovation Contest 2013 års tävlingsomgång är nu i gång efter en invigning under Sveriges Innovationsriksdag. Öppningen gjordes med pompa och ståt under konferensens middag på Börsen i Göteborg och med Tomas Kåberger samt Jenny Järvelä i spetsen (se bild ovan).

Om Green Innovation Contest
Green Innovation Contest en nationell tävling som projektleds av Innovatum och finansieras av Energimyndigheten, Tilllväxtverket samt Västra Götalandsregionen. Tävlingen vänder sig till privatpersoner, studenter och forskare samt till start-ups och etablerade småföretag med en hållbar miljöinnovation som är redo att bli en tjänst eller produkt på marknaden.

Om Tomas Kåberger
Tomas Kåberger är jurymedlem i Green Innovation Contest jury. Han är professor i Industriell energipolicy vid Chalmers och gästforskare vid Zhejiang universitet i Kina, Technische Universität i München. Han spenderar 25 procent av sin tid i Japan som ordförande i Japan Renewable Energy Foundation.

Jenny Järvelä, Projektledare Innovatum
0520 – 289 349, 0769 – 488 171