Nytt kunskaps- och teknikcentrum för underhåll i Trollhättan leder till etableringar och export

På Innovatum i Trollhättan tas nu ett initiativ att skapa ett kunskaps- och teknikcentrum för underhåll. Det första i sitt slag i Sverige. Där ska kunskap och banbrytande teknik inom underhållsområdet samlas för att höja och bredda kompetensen. På så sätt kan det lokala näringslivet stärkas och Trollhättan blir ledande inom hållbarhet och underhåll. Två faktorer som kommer att bli avgörande för sysselsättning och konkurrenskraft i framtiden.

Tanken på att skapa ett kunskaps-och teknikcentrum för underhåll har funnits länge. Och hållbarhet är ett begrepp som används mer och mer. Och blir allt viktigare för svenskt näringsliv.

Sedan drygt ett år finns ett virituellt nätverk för utveckling och kompetenshöjning inom området hållbarhet och underhåll. Det kallas Sustainability and Maintenance Global Center (SMGC) och har idag 25 medlemsföretag från hela landet. Det startades på initiativ av en rad företag eftersom underhåll var ett eftersatt område där man såg att det behövdes byggas upp kunskap tillsammans.

– I den allt tuffare situation som svenska företag och förvaltningar befinner sig i måste vi, ytterst systematiskt, identifiera varje möjlighet till ökad hållbarhet. En sådan är att öka intresset för underhåll. Ett väl utformat underhåll bidrar väsentligt till ökad hållbarhet, säger Anders Källström SMGCs ordförande.

För att komplettera nätverket blir satsningen på Innovatum i Trollhättan ett fysiskt kunskaps-och teknikcentrum för underhåll som kommer att bestå av utställningslokaler, företagsetableringar, kurs- och seminarieverksamhet, forskning om viktiga tekniska trender och annat som främjar ny och banbrytande teknik för ett modernt och effektivt underhållsarbete.

– Genom att samla kunskap på ett ställe ser vi ökade möjligheter att göra svenskt underhållskunnande till en växande exportnäring med hela världen som marknad, säger Lars Anger från Innovatum. Satsningen stärker också SMGC:s ställning när det gäller rena teknik- och metodfrågor. Vi blir det svenska navet för kunskaps- och teknikutveckling inom underhållsområdet.

Den 30-31 maj står Trollhättan värd för det nationella eventet Sustainability Circle Meetings som lockar besökare från hela landet inom hållbarhet- och underhållsområdet.

Inom SMGC ser man att arbetet med hållbarhet och underhållsfrågor vilar på tre ben, där det strategiska arbetet som den virituella organisationen utför är det ena, kunskaps- och teknikcentrat det andra. Det tredje benet är uppbyggnad av kompetens och vikten av blivande underhållstekniker och -ingenjörer. Inom en snar framtid kommer det att råda skriande brist på utbildade.

– På Högskolan Väst satsar vi nu på en ny utbildning som kallas produktion för hållbar utveckling. Man får de grundläggande maskintekniska kunskaperna men med ett tydligare fokus på hållbarhet, säger Liselott Lycke på Högskolan Väst.

– Välutbildade och duktiga underhållstekniker behövs på alla nivåer, säger Patrik Bredberg från Lichron Teknikgymnasium. Vår del i den här satsningen är att starta och genomföra en gymnasieutbildning i underhållsteknik, där medlemsföretagen i SMGC står för praktikplatser och sommarjobb.

Finansieringen av ett kunskaps-och teknikcentrum för underhåll sker genom Regeringens satsning på näringslivsutveckling tillsammans med medel från Trollhättans stad.

För mer information kontakta:

Anders Källström
Ordförande, SMGC              0708-23 24 10               anders.kallström@coex.se

Lars Anger
Innovatum                            0520-28 93 24               lars.anger@innovatum.se

Liselott Lycke
Högskolan Väst                    0520-22 33 57               liselott.lycke@hv.se

Patrik Bredberg
Lichron Teknikgymnasium   0732-76 74 82               patrik.bredberg@lichron.se

Fakta

SMGC (Sustainability Maintenance Global Center) är ett virituellt nätverk av företag, förvaltningar, föreningar och högskolor och är ett nytt snabbväxande fenomen. Organisationerna inom SMGC verkar tillsammans för att utveckla och stödja underhåll som en viktig del i en hållbar utveckling.

Läs mer på www.smgc.se

Den 30-31 maj är Trollhättan värd för det nationella eventet Sustainability Circle Meetings som hålls av SMGC. Två dagar med seminarier om hållbarhet och underhåll ur ett tekniskt och ekonomiskt perspektiv.

Några av talarna är: Peter Hjörne, politisk chefredaktör på GöteborgsPosten. Gunnar Malm, Generaldirektör på Trafikverket. Lars Bäckström, landshövding. Carl Bennet, ordförande i Getinge.

Läs mer på www.sustainabilitycircle.se

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.