Deborah Lygonis och Frida Zetterström under 2021 års Space Investment Day. Nu utvecklas konceptet och blir ett två dagars hybridevent med fokus även på talangattraktion. Foto: Innovatum Science Park.

Nytt matchmakingevent för kapital- och talangattraktion inom rymdindustrin

Den 7–8 november arrangeras hybrideventet Space Investment & Talent Day i Luleå och Trollhättan. Syftet är att koppla ihop startups med investerare, och studenter med framtida arbetsgivare inom den växande rymdindustrin.

Eventet har tidigare arrangerats digitalt under namnet Space Investment Day och attraherat såväl nationella som internationella deltagare. Nu utvecklas konceptet och sker under två dagar hybrid.

- Det blir första gången som såväl startups som studenter, investerare, företag och akademi i Sverige möts på en gemensam arena för både kapitalanskaffning och talangattraktion, säger Eivind Vogel-Rödin, verksamhetschef vid Innovatum Science Park i Trollhättan, som är en av tre arrangörer.

Space Investment Day den 7 november fokuserar på startups och investerare och arrangeras på plats i både Trollhättan och Luleå, parallellt med ett digitalt program. Under Space Talent Day den 8 november har studenter möjlighet att möta framtida arbetsgivare på plats i Luleå, men även digitalt. Under de båda dagarna kan deltagarna chatta och boka möten med varandra via en digital plattform.

Pitchtävling och flertal stora rymdaktörer på plats
Ett flertal stora rymdaktörer, så som Swedish Space Corporation och European Space Agency (ESA) Careers and Investor Forum, kommer delta tillsammans med några av de främsta startupbolagen i ESA BIC:s inkubatorprogram i Sverige, Norge och Danmark. Hydromars, Fureho, Ntention, Surplusmap, SAGA Space Architects och Space Composite Structures Denmark är startupbolagen som dessutom kommer göra upp i en pitchtävling live på scen den 7 november.

Utöver detta kommer en rad framstående talare från rymdindustrin medverka, däribland Magnus Lingman, Managing Director på Isar Aerospace, som berättar om företagets exceptionella tillväxtresa.

Space Investment & Talent Day arrangeras av ESA BIC-inkubatorerna Innovatum Science Park i Trollhättan och Arctic Business Incubator i Luleå och tillsammans med Invest in Norrbotten via strukturfondsprojektet Demo North. Eventet kännetecknas av ny kunskap, intressanta möjligheter och oförglömliga möten som bidrar till att forma framtidens utveckling av rymdsektorn i Sverige.

Mer info om eventet: www.spaceinvestmentday.com

Presskontakt Trollhättan
Eivind Vogel-Rödin, Verksamhetschef, Inkubatorn vid Innovatum Science Park