Pressinbjudan: Välkommen på lansering av Sveriges första rymdinkubator

tisdag den 9 februari, kl 13.00 tar vi klivet ut i rymden och lanserar Sveriges och faktiskt också Nordens första rymdinkubator. Ett stort steg för start-up-Sverige.

Innovatum har tillsammans med Arctic Business Incubator i Luleå och Uppsala Innovation Centre, på uppdrag av ESA och Rymdstyrelsen startat rymdinkubatorn ESA-BIC Sweden. Det är en satsning för hela Sverige som ska skapa nya bolag, som med framtagen rymdteknologi kan användas både gentemot rymdindustrin men också för företag med en civil marknad.

Innovatum har hela västra och södra Sverige som upptagningsområde. Ett område som är högintressant där det finns såväl industri, som forskning och utbildning men tidigare inget avancerat stöd för rymdrelaterade start-up-företag.

På tisdag den 9 februari sker lanseringen på Innovatum och de två andra företagsinkubatorerna. Media är välkommen att vara med.

Innovatum hålls lanseringen på Nohabgatan 18A, i byggnad 73, i Trollhättan. Vi kommer att berätta mer om planerna med satsningen, vad det innebär och hur samt vilka som kan söka in.