Prisbelönt display för energisparande får ansiktslyft

Prisbelönt display för energisparande får ansiktslyft

Den svenskutvecklade energidisplayen ELIQ som har blivit en succé på den svenska marknaden får ett ansiktslyft med nytt gränssnitt och ny funktionalitet i programvaran ELIQ 2.0. ELIQ är utvecklat av företaget Exibea, ett företag som har etablerats med hjälp av Innovatums inkubator.

Hösten 2010 lanserades energidisplayen ELIQ på den svenska marknaden. ELIQ fick stor uppmärksamhet i media och har blivit känd som marknadens bästa och mest användarvänliga energidisplay. ELIQ finns nu i tusentals hem och hjälper familjer att ta kontroll över elförbrukningen. Nu släpps nya programvaran ELIQ 2.0 som introducerar ett smart, nytt gränssnitt och nya funktioner.

För hela familjen. Energidisplayen ELIQ är framtagen för villaägare för att visualisera husets elförbrukning på ett enkelt sätt och få hela familjen medveten om förbrukning hos olika apparater i hemmet. Genom att visa husets förbrukning i realtid och med statistik hjälper ELIQ till att identifiera husets energibovar och minska slöseri  av el. Att ELIQ är så enkelt att själv installera har också bidragit till det stora genomslaget.

Sparar tusenlappar. Studier har visat att enbart informationen som du får om din elförbrukning av en energidisplay i hemmet leder till 24% genomsnittliga besparingar av hushållsel (Magnusson 2007). Andra studier pekar på snittbesparingar på 10-20%. I den takten är ELIQ en lönsam affär redan efter ett år!

ELIQ 2.0. I den nya programvaruversionen ELIQ 2.0 går det att bläddra bland detaljerad statistik upp till 5 år tillbaks i tiden, timme för timme, vecka för vecka och år för år. Displayen lagrar även senaste dygnets högsta och lägsta värden, vilket hjälper till att identifiera så kallade standbyförbrukare.

Gratis uppdateringar. Den nya funktionaliteten kommer inte bara till glädje för nya kunder, utan befintliga ELIQ-användare kan också installera den nya programvaran genom att koppla displayen med USB till datorn.

Tester, intervjuer, bilder och mer info

För mer information eller lån av ELIQ för test, kontakta Håkan Ludvigson på Exibea på telefon 0733-101 808 eller hakan@exibea.se. Ladda ner presskit: exibea.se/sv/om-exibea/pressinformation.

FAKTA: EXIBEA AB

ELIQ är utvecklad av Exibea AB i Göteborg som grundades 2008 av Joakim Ottander efter hans examensarbete på Chalmers. Exibea, som idag har fyra anställda, har utnämnts till Climate Solver-företag av Världsnaturfonden WWF samt vunnit E-Prize som delas ut av Veckans Affärer och E.On.