Stipendieutdelning på Innovatum Teknikpark

Sparbankstiftelsen Väst skänker en miljon
till entreprenörer.

Sparbanksstiftelsen Väst ger 1 miljon kronor i gåva till Innovatum Teknikpark. Pengarna ska placeras i en fond som används för att dela ut stipendier till driftiga entreprenörer inom Innovatum Teknikparks Inkubator.

- Vi vill bidra till driv och nyföretagande och vi ser en stor potential hos de företag som utvecklas inom Innovatum Teknikparks Inkubator. Där tror vi att en miljon i stipendiepengar kan göra stor nytta, säger Lars-Erik Jersby styrelseledamot i Sparbanksstiftelsen Väst.

Checken på en miljon kronor tas emot av landshövding Lars Bäckström som är styrelseordförande i Stiftelsen Innovatum AB. Överlämnandet sker vid en ceremoni på Innovatum Teknikpark den 19 juni.

Ur den nya entreprenörsfonden utdelas vid samma tillfälle 50 000 kr vardera till två driftiga entreprenörer, Linus Bille och Robert Lundgren. Tillsammans planerar de start av A/D Union AB hos Innovatum Teknikparks Inkubator.

A/D Union AB ska vara ett ljud- och musikkompositionsbolag som gör produktioner för både underhållnings- och reklamfilmsbranschen. Deras affärsidé handlar om att skapa och sälja musik- och ljudeffektmoduler. Dan-Erik Palm, chef för Innovatum Teknikparks Inkubator och Britt-Marie Bergfalk från ALMI Väst motiverar valet av de två entreprenörerna:

"Linus Bille och Robert Lundgren är två passionerade företagare med förmåga att kombinera konstnärlig kreativitet med affärsmässig professionalism. De har skapat ett unikt och innovativt koncept med starkt potential att bli marknadsledande inom sin nisch i Sverige."

Linus Bille blev vald av tidningen Internetword till en av årets främsta IT entreprenörer 2008.

Vid ceremonin medverkar dessutom Stig-Göran Dennisson, rörelsechef för Swedbank och Tore Helmersson, vd för Innovatum Teknikpark med flera.

Plats: Innovatum Teknikpark, Byggnad 73

När: 19 juni kl 10.00 - 12.00

Hur: Stipendieceremoni med presentation, bubbel, jordgubbar och mingel.

Mer information: Dan-Erik Palm, 0520 - 289 350 eller Linda Bohlin, 0520 - 289 351.