Stort antal nya företag på Innovatum

Det råder stor handlingskraft och företagsamhet på Innovatum. Både bland befintliga och nya företag. På Innovatums inkubator, som arbetar med att hjälpa nya företagare att förverkliga sina idéer och bygga upp sin verksamhet, har man märkt ett ökat flöde de senaste månaderna.

– Ända sedan i julas har det varit en strid ström av idéer till nya företag, säger Danne Palm chef på Innovatums inkubator. Just nu för vi diskussion med arton nya bolagbildningar vilket är mer än en fördubbling av inkubatorföretag på bara ett par månader.

Många av de nya företagen är avknoppningar från Saab, som redan idag har flera anställda och riktar sig till en internationell marknad. Det är företag som kan växa både som egna bolag men även tillsammans. De kommer att kunna erbjuda utvecklingstjänster inte bara till fordonsindustrin utan även till företag i andra branscher.

– Dessa nybildade företag skulle tillsammans och i samverkan med redan etablerade bolag i regionen kunna utveckla en helt ny bil för vilken bilproducent som helst, säger Tore Helmersson VD på Innovatum AB.

Innovatums roll för dessa företag är att erbjuda kontorsmiljö, professionell rådgivning genom processens alla delar, kontakter och vägar till finansiering. På Innovatums inkubator förbereder man sig nu för att kunna ta hand om ännu fler nya företag genom att anställa fler affärscoacher och utöka antalet kontorsplatser.

För att stärka näringslivet krävs även satsningar för befintliga företag. Varje år driver Innovatums projektarena ett fyrtiotal utvecklingsprojekt tillsammans med företag från flera olika branscher. För att kunna erbjuda fler företag möjligheten att snabbare nå lönsamma affärer förstärks nu projektarenan.

– Vi ser att utvecklingsprojekt är viktigt att satsa på för att kunna ställa om, inte minst i sämre tider, säger Kjell-Åke Johansson, chef över Innovatums projektarena. Därför vill vi kunna erbjuda ännu fler företag möjlighet att bedriva projekt tillsammans med oss.

Innovatums arbete med att utveckla och bredda näringslivet i regionen genomförs med de 60 miljoner som Regeringens satsar på näringslivsutveckling fram till 2014.