Svenska fordonsleverantörer har tillsammans skapat en 40 procent lättare bil

Fordonskomponent Gruppen, Innovatum och Volvo Car Group har tillsammans med ytterligare cirka 35 leverantörer och akademiparter genomfört forskningprojektet SÅNÄTT-Leverantörsstruktur för lättare fordon. Syftet med projektet var att under nya samverkansformer utveckla koncept och system för att nå 20-40 procent kostnadseffektiv viktbesparing på en personbil av Volvo V60 storlek med implementering kring 2020+ och därmed stärka den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft.

Bakgunden till projektet var Saab Automobiles behov att som en självständig fordonstillverkare hitta nya effektivare sätt att utveckla fordon genom bland annat närmare samarbete med sina leverantörer. Efter konkursen tog Volvo över rollen som fordonstillverkare då projektet visade intressanta resultat både gällande samverkan och lättvikt.

Inom projektet har innovativa lösningar utvecklats med hjälp av systematiska utvecklingsmetodiker faciliterade av seniora forskare från ett flertal akademiska parter. För att nå viktsmålen i projektet har traditionella gränssnitt, krav och behov ifrågasatts och därmed har positiva viktspriraler kunnat utlösas. Framförallt har balanserade grupper satts samman av leverantörer, forskare och fordonstillverkare där kompetensen och erfarenheten hos varje enskild part har nyttjats maximalt. Fordonstillverkarens roll har till exempel varit att bidra med sin spetskompetens – dvs systemintegration och komplettbilsegenskaper medans materialleverantörer har bidraget med att påvisa materialets prestandaegenskaper och processbarhet för att nyttja materiets egenskaper maximalt.

Projektet har jobbat inom sex områden – säten, hjulupphängning, underrede, cockpit, dörr och tak; samt komplettbil. Samtliga grupper har identifierade lösningar som överskrider projektmålet med 40% viktbesparing med en möjlig implementeringstid kring 2020. Sammansatt till en virtuell komplettbil där de enskilda lösningarna implementeras och där övriga system anspassas till den totala vikten (t.ex.
mindre motor) skapas en bil med reducerad vikt på cirka 40 procent!

SåNätt har verkligen visat på möjligheten av att nyttja en samlad kraft i en kreativ miljö och styrkan i den svenska fordonsindustrin!

Kontakter projektledning

Anders Holmkvist - Projektledare   anders.holmkvist@eelcee.com  +46 (0)708-101632

Elisabeth Horbury – Volvo Car Group  elisabeth.horbury@volvocars.com  +46 (0)31-595472

Stefan Svedhem – Innovatum  stefan.svedhem@innovatum.com  +46 (0)520-289328

Peter Bryntesson – FKG  peter.bryntesson@rec-internation.com  +46 (0)709-666708

Budget :   63 MSEK varav 31 MSEK i bidrag från FFI-programmet

Tid :   1 Jan 2011 till 30 Juni 2013

Deltagare :   3M, ACAB - Applied Composites, Arsizio, Bendiro, Benteler Engineering Services, Blekinge Tekniska Högskola, Borgstena Group Sweden, Bulten, Chalmers Tekniska Högskola, DYNAmore Nordic, ESSVE Produkter, EWES Stålfjäder, Finnveden Metal Structures, FKG -
Fordonskomponentgruppen, Gestamp, Glafo - Glasforskningsinstitutet, HAVD-Group, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, IAC Group Sweden, Innovatum, Kongsberg Automotive, KTH, Lamera, Linköpings Universtitet, Luleå Tekniska Universitet, Miweco, Müller-BBM Scandinavia, Oxeon, ProfilGruppen Extrusions,Purtech, Ruukki Sverige, SAPA, Semcon Caran, SKF, Stanley Engineered Fastenings,Swerea-Sicomp, tesa, Volvo Car Group

Hemsida :  www.sanatt.se

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.