Sverige och Nordens första rymdinkubator är här

Sverige och Nordens första rymdinkubator är här

Under tisdagen den 9 februari tog Innovatum klivet ut i rymden och lanserade Sveriges och faktiskt också Nordens första rymdinkubator. Ett stort steg för start-up-Sverige.

Innovatum har tillsammans med Arctic Business Incubator i Luleå och Uppsala Innovation Centre, på uppdrag av ESA och Rymdstyrelsen startat rymdinkubatorn ESA-BIC Sweden. Lanseringen skedde på de tre platserna.

En satsning för hela Sverige

ESA-BIC Sweden är en satsning för hela Sverige för att skapa nya bolag, som med framtagen rymdteknologi kan användas både gentemot rymdindustrin men också för företag med en civil marknad.

Det finns i dag 11 rymdinkubatorer inom ESAs medlemsländer som satsar på att stimulera nystartade bolag med inriktning på teknik som kan användas i rymden. Nu har svenska Rymdstyrelsen och ESA tagit initiativ till en svensk rymdinkubator.

Innovatum har hela västra och södra Sverige som upptagningsområde.

– Ett område som är högintressant där det finns såväl industri, som forskning och utbildning men tidigare inget avancerat stöd för rymdrelaterade start-up-företag, säger Jesper Strömqvist som är inkubatorchef på Innovatum.

Första möjlighet för ansökan

För att antas som företag i ESA-BIC Sweden kan entreprenörer med företag som inte är äldre än fem år, lämna in en ansökan.

– Det kommer att finnas tre fönster per år, med undantag för 2016 då det finns två, säger Jesper Strömqvist.

Första antagningen kommer att göras efter den 31 mars och sedan en gång till hösten. Beslut fattas sedan av flera kommittéer på regional- och riksnivå. Det slutliga beslutet om vilket företag som ska antas fattas av ESA.

Företagen kommer att få hjälp och stöttning precis som i en normal inkubationsprocess och har möjlighet till upp till

50 000 Euro i finansiering, dels som bidrag dels som lån. Det stödet får endast användas till licenser, patentskrivning, prototyper, produktutveckling, för validering i testbäddar och liknande. Dessutom kommer företagen att få tillgång till ESAs hela patentbank för exempelvis fortsatt utveckling av produkten. Stödet innefattar även kontorsplats, tillgång till internationella nätverk, affärsrådgivning och tekniskt stöd från inkubatorerna.

Huvudman gentemot Esa är Arctic Business Incubator i Luleå som tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan och dess partners under en inledande fem-årsperiod räknar med 40 nya startups inom rymdteknik. Satsningen finansieras av Esa och Almi Företagspartner i de aktuella regionerna samt Rymdstyrelsen.